Postille 200 uutta sähköistä jakeluajoneuvoa - miljoonainvestoinnilla saadaan lisää kuljetuskapasiteettia ja nopeutta

Myös henkilöstön rasitus vähenee.

Posti on hankkinut 200 kappaletta uusia sähköisiä postinjakeluajoneuvoja. Kolme viikkoa käytössä olleet ajoneuvot on todettu toimiviksi Jyväskylän seudulla. Ajoneuvot on tarkoitettu alun perin invalidimopoiksi. Näin kolmipyöräiset ovat helppokäyttöisiä ja -kulkuisia.

– Posti alkoi tutkimaan mahdollisuutta erilaisten sähköajoneuvojen käyttöön jakotoiminnassa heti lainsäädännön mahdollistettua sen. Vihreitä arvoja on hyvä korostaa tällaisilla ratkaisuilla, kertoo Postin työturvallisuusjohtaja Marja Rehn.

Laitteita on työsuojelupäällikkö Jyri-Jukka Laitisen mukaan testattu ennen Suomeen hankkimista pohjoismaisissa olosuhteissa muualla Euroopassa.

– Lisäksi näitä testattiin Helsingissä vuoden ajan. Matkaa kertyi 20 000 kilometriä ilman teknisiä ongelmia tai onnettomuuksia.

Sähkömopojen hankinta oli Rehnin mukaan noin kahden miljoonan euron investointi kaikkine oheislaitteineen. Laitteet tilattiin Sveitsistä. Lisäksi Posti hankki sähköavusteisia postikärryjä nykyisten lihasvoimalla työnnettävien tueksi.

– Sähkömopon kyytiin menee 130 kiloa postia, ja haluttaessa peräkärryyn vielä 110 kiloa lisää. Kapasiteetti siis kasvaa huomattavasti, eikä uusia kuormia tarvitse hakea lähellekään yhtä usein, Laitinen sanoo.

Postista kerrotaan, että mopo kulkee täydellä kuormalla 130 kilometriä. Maksimivauhti on mopona rekisteröidyille menopeleille 45 kilometriä tunnissa. Akun lähestyessä loppuaan vauhti hiipuu, eikä loppumisen pitäisi tulla yllätyksenä.

– Kokemusten perusteella näillä on pystytty ajamaan monta päivää ilman latausta. Se on hyvä, sillä ne pitää ladata sisätiloissa, eikä niiden siirtely sisällä ole aivan helppoa, Savelan jakelukeskuksen palveluesimies Petteri Petäinen toteaa.

Petäinen takaa, että sähköavusteiset postikärryt ja sähkömopot pienentävät henkilöstön rasitusta. Niistä on hänen mukaansa etua etenkin Jyväskylän kaltaisissa mäkisissä maastoissa.

Kaikista jakajista vain pieni osa saa käyttöönsä uudet kolmipyörät, mutta niitä pyritään käyttämään yötä päivää vuorojen välillä hyödyn maksimoimiseksi.

Sähkömopon hyötyihin kuuluu päästöttömyyden ja hiljaisuuden lisäksi myös se, ettei se ole tien päällä ja kerrostaloalueilla yhtä paljon tiellä kuin vaikkapa auto. Tavalliseen polttomoottoriskootteriin verrattuna myös kuljetuskapasiteetti on paljon suurempi, joten se mahdollistaa myös pienempien pakettien kuljettamisen.

Jokainen sähkömopolla ajava työntekijä saa erityiskoulutuksen ajoneuvon hallintaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .