Professori: Nokian Renkaiden joukkokanne vaikea, mutta tuomioistuimeen kannattaa mennä

Itä-Suomen kauppaoikeuden professori Katja Lindroos pitää joukkokannetta kannatettavana.

Kuluttajien joukkokanne Nokian Renkaita vastaan on vaikea, mutta silti kannatettava, sanoo kauppaoikeuden professori Katja Lindroos Itä-Suomen yliopistosta.

Kauppalehti kertoi viime viikolla Nokian renkaiden toimittaneen aikakauslehtien rengasvertailuihin talvirenkaita, jotka olivat erikseen räätälöityjä testejä varten. Näin testirenkailla on saatu parempia tuloksia, kuin kuluttajien saatavilla olleilla talvirenkailla.

Tällaisessa tapauksessa joukkokanne on paikallaan, Lindroos sanoo.

– Tässä on kuluttajiin kohdistuva huijaus, jota yksittäisen kuluttajan olisi vaikeaa ajaa, mutta ryhmänä yritys voidaan saada vastaamaan, Lindroos arvioi.

Lindroos korostaa olevansa asiasta lehtitietojen varassa. Niiden perusteella joukkokanteen menestyminen ei näytä läpihuutojutulta.

Ensinnäkin rengastesteihin toimitetuista parannelluista renkaista on ollut julkisuudessa tietoja jo pitkään. Toiminnan on kerrottu olevan alalla järjestelmällistä, ja testejä tekevät lehdet ovat vastanneet ongelmaan ostamalla renkaita kaupoista.

Toiseksi merkitystä on sillä, onko parannelluilla renkailla tehtyjä testejä käytetty markkinoinnissa niin, että kuluttajia olisi johdettu harhaan.

Ei riitä, että osoitetaan rengasvalmistajan tehneen vilppiä. Vilpin lisäksi on osoitettava, että siitä on ollut vahinkoa, Lindroos sanoo.

– Todistusketju voi tässä tapauksessa olla hyvin haastava.

– Tulee pohdittavaksi, missä kohdassa on huijattu, onko sillä ollut vaikutusta ostopäätökseen ja mitä vahinkoa on aiheutunut. On mahdollista, että tuotteet ovat olleet hyviä joka tapauksessa tai eivät ominaisuuksiltaan huonoja. Siksi vahinkoa voi olla vaikeaa osoittaa, muttei mahdotonta.

Lindroos olisi itse odottanut kuluttaja-asiamiehen ryhmäkannetta Volkswagenin päästöhuijaustapauksesta.

– Siinä vilppi tuli juuri äskettäin tietoon, väärennettyjä tuloksia on käytetty näyttävästi markkinoinnissa, ja kuluttajille on myyty tuote, joka on selkeästi huonompi kuin markkinoitu tuote, Lindroos vertailee.

Asianajotoimisto kerää joukkokannetta varten riittävät tiedot, joiden varassa kanteen mahdollisuuksia arvioidaan, Lindroos huomauttaa.

Mahdollisista hankaluuksista huolimatta hän näkee, että joukkokanne Nokian Renkaita vastaan on hyvä asia: Suomesta puuttuu oikeuskäytäntöä joukkokanteista.

– Tämä on todella mielenkiintoista ja toivon, että asianajotoimisto vie asian tuomioistuimeen asti riippumatta siitä, miten käsittelyssä lopulta käy. Näitä prosesseja täytyy käydä, jotta saadaan tietoa ryhmäkanteesta ja siihen liittyvästä oikeuskäytännöstä, Lindroos sanoo.

Asianajotoimisto Turre Legal kerää parhaillaan kantajia Nokian Renkaita vastaan osoitettuun joukkokanteeseen. Asianajotoimiston mukaan kuluttajilla voi olla mahdollisuus vaatia jopa 30 prosentin hinnanalennusta ostamistaan Nokian Renkaiden renkaista.