Puolustusministeriö: Suomen ilmatilaa loukattiin kolmesti vuonna 2013

Tämän vuoden tapaukset sattuivat toukokuun 13. sekä kesäkuun 11. ja 27. päivänä.

Vieraan maan sotilaskoneet loukkaavat Suomen ilmatilaa muutaman kerran vuodessa.

–Jos vieraan valtion ilma-alus ylittää Suomen rajan ilman asianmukaista lupaa, sitä epäillään alueloukkauksesta, kertoo majuri Kimmo Tiainen Rajavartiolaitoksen esikunnasta.

Puolustusministeriön viestintäjohtajan Max Arhippaisen mukaan Suomen ilmatilaan on kohdistunut viimeksi kuluneiden kolmen vuoden aikana kaikkiaan kymmenen vahvistettua loukkausepäilyä.

Tänä vuonna ilmatilan loukkauksia on ollut kolme. Vuonna 2012 niitä oli samoin kolme ja vuonna 2011 neljä.

Venäläisiä sotilaskoneita

Tämän vuoden tapaukset sattuivat toukokuun 13. sekä kesäkuun 11. ja 27. päivänä. Kaikissa tämän vuoden tapauksissa on ollut kyse venäläisistä sotilaskoneista, jotka ovat loukanneet Suomen ilmatilaa Suomenlahdella. Esimerkiksi toukokuussa venäläinen sotilaskone harhautui hetkellisesti Suomen ilmatilaan väistäessään ukkosrintamaa Suomen aluelennonjohdon ohjauksessa.

Suomenlahden kautta kulkee Venäjän armeijan huoltoreitti Kaliningradin sotilastukikohtaan Baltiassa.

Venäläiset sotilaskoneet ovat kolmen viime vuoden aikana loukanneet Suomen ilmatilaa viisi kertaa, ruotsalaiskoneet ja USA:laiset koneet kahdesti sekä belgialaiskone kerran.

Keskimäärin vahvistettuja epäilyjä ilmatilan loukkaamisesta on ollut vuodesta 2005 alkaen Max Arhippaisen mukaan 1–4 vuodessa.

Epäillyt ilmatilan loukkaukset havaitsee yleensä Ilmavoimien ja Finavian yhteinen tutkavalvontajärjestelmä tai Rajavartiolaitos.

Lähelle kohdetta

Ilmavoimien uusi ilmaoperaatiokeskus on valmistumassa Jyväskylän Tikkakoskelle. Ilmavoimien esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Kari Salmi kertoo, että uuden keskuksen täysi toiminnallinen valmius saavutetaan vuoden 2014 loppuun mennessä.

Kun tarvitaan apua ilmatilan loukkauksesta epäillyn koneen tunnistamiseen, lähetetään tarvittaessa päivystyskone ilmaan.

–Päivystysvalmiudessa olevat aseistetut Hornet-hävittäjät käyvät katsomassa, mistä on kysymys, Salmi kertoo.

Kone pyrkii Salmen mukana pääsemään lähelle kohdetta sen tunnistamiseksi.

–Hankkiudutaan niin lähelle, että voidaan katsoa, mihin koneluokkaan ja konetyyppiin kone kuuluu ja miten se on varustettu. Jos koneeseen tarvitsee saada yhteys, siihen voidaan yrittää saada radioyhteys tai sille voidaan näyttäytyä ja antaa kansainvälisillä näkömerkeillä käskyjä ja ohjeita.

Jos kone on tullut luvatta Suomen ilmatilaan, tavoitteena on saada kone pois Suomen ilmatilasta.

–Ääritilanteessa se voidaan pakottaa myös laskeutumaan Suomen alueelle, Salmi kertoo.

Faktat kokoon muutamassa päivässä

Epäiltyjen ilmatilan loukkausten esitutkinnan hoitaa Rajavartiolaitos.

–Pystymme todentamaan, mikä kone on ollut kyseessä, missä se on lentänyt ja milloin sekä onko alueloukkaus mahdollinen, todennäköinen vai varma, kertoo Kimmo Tiainen.

Pääfaktat saadaan yleensä kokoon muutamassa päivässä. Tapahtumien välittömien ilmoitusten jälkeen esitutkinnan tiedot toimitetaan syyttäjälle ja aikanaan myös Pääesikuntaan, puolustusministeriöön ja ulkoministeriöön.

–Ulkoministeriö hoitaa käytännössä tarvittaessa asian diplomaattiyhteyksin kyseiseen maahan nootituksena tai muuten, Tiainen kertoo.

Ilmatilan loukkaukset ovat olleet viime vuosina tahattomia. Suomen ilmatilassa on viivytty vain hetki ja poistuttu jälleen kansainväliseen ilmatilaan.