Kevät tulee – pyöräilijä, huomioi nämä vaaranpaikat

Pyöräilijän ja autoilijan välisissä törmäyksissä seuraukset ovat yleensä vakavammat kuin yksittäisonnettomuuksissa. Noin 70 prosenttia pyöräilijöiden kuolemista aiheutuu moottoriajoneuvojen ja pyöräilijöiden välisistä onnettomuuksista.

Lähes 70 prosenttia henkilövahingoista tapahtuu risteyksissä, erityisesti kärkikolmiollisissa risteyksissä.

– Pyöräilyyn liittyvä tielainsäädäntö on sekava ja hankala. Esimerkiksi Jyväskylässä on aika paljon sellaisia risteyksiä, joissa liikennesääntöjen mukainen ajolinja on mahdoton ja joissa liikennesääntöjen mukainen pyöräily ei ole edes mahdollista, sanoo Jyväskylän Pyöräilyseuran puheenjohtaja Teemu Tenhunen.

Pyöräliikenteen kannalta ongelmallisia risteyksiä Jyväskylässä ovat Tenhusen mukaan erityisesti Yliopistonkadun ja Asemakadun, Yliopistonkadun ja Väinönkadun, Ilmarisenkadun ja Kalevankadun, Kilpisenkadun ja Vapaudenkadun, Kilpisenkadun ja Hannikaisenkadun sekä Väinönkadun ja Hannikaisenkadun risteykset.

Harva näyttää käsimerkkiä

Pyöräilijöiden turvallisuus vaarantuu jatkuvasti myös tunneleiden kohdalla, joissa näkemät varsinkin kesäaikaan on pensaiden oksistojen takia useassa kohdin lähellä nollaa.

– Pyöräilyseura on esittänyt kaupungille yhteisiä talkoita puskien raivaamiseksi, mutta vastausta ei ole kuulunut, Tenhunen kertoo.

Osa pyöräilyonnettomuuksista johtuu Tenhusen mukaan siitä, että vain harva pyöräilijä näyttää käsimerkkiä kääntyessään oikealle tai vasemmalle.

– Käsimerkin näyttäminen pitäisi olla jokaiselle pyöräilijälle automaattista. Myös ajolinjojen pitäisi olla kohdillaan eikä jalkakäytävillä saisi ajaa niin paljon kuin nykyisin on tapana. Myös polkupyörien kunnossa olisi parantamisen varaa, etenkin jarrujen osalta, Tenhunen sanoo.

Autoilijalla suurempi vastuu

Liikenne- ja viestintäministeriössä on vireillä tieliikennelain uudistus, jonka yhtenä päämääränä on pyöräilyn liikennesääntöjen selkiyttäminen.

Varsinkin sellaisessa tilanteessa, jossa tienylityspaikka näyttää suojatieltä ja joka monessa tapauksessa on myös pyörätien jatke, kaivattaisiin lakiin ja säännöksiin selvennystä, toteaa eri Euroopan maiden pyöräilyä koskevien liikennesääntöjen vertailua tekevän työryhmän jäsen, tutkija Petri Sipilä.

Helsingin Polkupyöräilijöiden liikennetyöryhmässä vaikuttava Sipilä on ollut laatimassa pyöräilyä käsitteleviä liikenneohjeita sekä autoilijoille, jalankulkijoille että pyöräilijöille.

– Pyöräilyonnettomuuden sattuessa paikalle pitäisi aina kutsua poliisi selvittämään asiaa. Jos asiaa ei selvitä heti paikan päällä, on myöhemmin ilmenevistä vahingoista jälkeenpäin vaikea saada korvauksia, Sipilä toteaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .