tätä piti odottaa lähes 30 vuotta: Tyhjän pantiksi rakennettu rautatiesilta vihdoin käyttöön

Pyöräily Jyväskylässä muuttuu lähivuosina entistä nopeammaksi ja turvallisemmaksi. Kaupungin ensimmäisen, keskustasta Huhtasuolle kulkevan kevyen liikenteen väylän eli baanan rakennustyöt käynnistyvät pieneltä osin jo tänä kesänä.

Pyöräilybaana on kaupungissa toistaiseksi ennen näkemätön, jopa 6,5 metriä leveä, tasainen pyörätie, jossa jalankulkijat on erotettu kokonaan omalle vyöhykkeelleen. Pyöräilijät kulkevat omilla kaistoillaan autojen tapaan.

Keskustasta Huhtasuolle kulkevasta pyöräilybaanasta tulee erittäin nopea poljettava. Väylä on poikkeuksellisen tasainen, sillä se kulkee Seppälässä pitkin entistä ratapohjaa. Jyrkät mäet ja liikennevalot eivät siis enää juurikaan hidasta menoa.

– Reitti ohittaa Kyyhkysenmäen ja Taulumäen, joten matka-aika Huhtasuolta keskustaan lyhenee useita minuutteja, Jyväskylän Pyöräilyseuran (JYPS) puheenjohtaja ja baanaidean isä Teemu Tenhunen iloitsee.

Vasta pieni pätkä tänä kesänä

Tänä kesänä rakennetaan uutta baanaa kuitenkin vasta pieni pätkä Tourulassa Ailakinkadun päästä Vapaaherrantielle.

Kaupungin liikenneinsinööri Timo Vuoriainen ei uskalla luvata vielä tarkkaa vuotta, jolloin reitti on kokonaan valmis. Baanan lopullinen toteutumien vaatii vielä VR:n varikon siirtymistä Seppälässä sekä Tourujoen ylittävän sillan rakentamista, joten valmista reittiä saatetaan joutua odottamaan vielä vuosia.

Baanan rakentamiskustannuksia vähentää kuitenkin se, että se tehdään olemassa olevan ratapohjan päälle.

– Perustusta ei siis tarvitse tehdä, Vuoriainen iloitsee.

Vuoriainen arvioi, että väylän kokonaiskustannukset ovat siltoineen ja valaistuksineen noin 4–5 miljoonaa euroa. Summa jakautuu useille vuosille.

Turha silta vihdoin käyttöön

Rantaväylän baana ylittää vuosia käyttämättömänä ollutta siltaa pitkin.

Vuoriainen muistelee, että käyttämätön silta on perua Kankaan paperitehtaan ajoilta 1980-90-lukujen taitteesta.

– Se rakennettiin tehtaan pyynnöstä mahdollista raidetta varten. Rataa ei koskaan rakennettu, joten silta jäi käyttöä vaille, Vuoriainen kertoo.

Tourujoen yli kevyen liikenteen väylä kulkee paljon keskustelua herättänyttä "Tuonelan sillaksikin" nimettyä siltaa pitkin. Siltaa on arvosteltu siksi, että se kulkee aivan luonnonsuojelualueen rajalla ja sen pelätään lisäävän Tourujoen rantojen eroosiota.

Silta on kuitenkin välttämätön pyöräilybaanan toteuttamiselle, sillä Kinakujan sillan muuttaminen pyöräilybaanaksi ei ole mahdollista.

Huikeat visiot tulevaisuudessa

Jyväskylässä on paraikaa tekeillä pyöräilyn edistämisohjelma. Kaupungin suunnitelmissa on, että Huhtasuon pyöräilybaana ei jäisi ainoaksi, vaan lisää rakennetaan säteittäisesti joka suuntaan kaupungin keskustasta.

Vuoriainen kertoo, että seuraavaa pyöräilyväylää hahmotellaan jo, ja sekin kulkisi radan vartta, tällä kertaa Matkakeskukselta Mattilanpellolle radan ja Hannikaisenkadun välissä.

– Siitä ei kuitenkaan vielä ole tarkempaa suunnitelmaa, vaan se on vasta haaveissa, Vuoriainen kertoo.

Jyväskylä ei ole pyöräilybaanan toteuttamisessa Suomen, saatikka maailman etujoukoissa, sillä pyöräilybuumi on meneillään lähes kaikissa länsimaissa.

Esimerkiksi Helsinki suunnittelee kaupunkiin rakennettavan peräti 160 kilometrin pituista baanaverkkoa. Helsingin ensimmäinen pyöräilybaana kulkee jo Ruoholahdesta Töölönlahdelle.

Työmatkat pyöräilyviikon teemana

Nyt lauantaina alkavan valtakunnallisen pyöräilyviikon teemana on "ilo irti työmatkasta". Työmatkapyöräilyn on todettu parantavan työkykyä ja edistävän terveyttä sekä painonhallintaa ja lievittävän stressiä.

Tenhunen huomauttaa, että pyöräilyn suosio ja kiinnostavuus on suoraan verrannollinen pyöräilyreittien määrään ja laatuun.

– Pyöräilyn pitää olla helppoa, mukavaa ja turvallista, aivan kuten autoilunkin, jotta ihmiset valitsisivat sen esimerkiksi asiointiin tai työmatkaan.

Hän korostaa, että pyöräily on yhteiskunnalle kannattavaa terveyshyötyjen ja saasteettomuuden takia, mutta myös siksi, että pyöräilyn suosion lisääntyessä autoiluun ei tarvita niin paljon uusia väyliä.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .