Pyöräkaistat muuttivat menoa – näin jyväskyläläiset pyöräilevät

Jyväskyläläiset eivät tunne pyöräilyn sääntöjä, kirjoittaa Teemu Tenhunen Jyväskylän kaupunkifillari-blogin postauksessa.

Tenhunen kertoo, että Jyväskylän pyöräilyseura JYPS ry tarkkaili alkusyksyllä, kuinka kaupunkilaiset pyöräilevät keskusta-alueella. Moni jyväskyläläinen pyöräilijä ei tuntenut liikennesääntöjä ja ajoi jalkakäytävällä. Epätietoisuuden lisäksi pyöräilijät perustelivat jalkakäytävillä ajamista vanhojen tapojen seuraamisena tai oikoreitin valitsemisena.

JYPS tarkkaili erityisesti uusien pyöräilykaistojen käyttöä ja risteyksessä pyöräilemistä. Punaisella maalattujen pyöräilykaistojen vaikutusta seurattiin Sepänkadulla. Toisena tarkkailun kohteena oli pyöräileminen Väinönkadun ja Yliopistonkadun risteyksessä. JYPS neuvoi poliisien kanssa pyöräilijöitä, tilastoi pyöräilykäyttäytymistä ja kysyi väärin ajaneilta, miksi nämä tekivät niin. Seura suoritti seurannat arkipäivinä iltapäiväaikaan elo- ja syyskuussa kolmella erillisellä kerralla.

Pyöräilykaistat vähensivät rikkomuksia

Pyöräilyseura päivysti Sepänkadulla kahdesti, ensin elokuussa ja toisen kerran syyskuussa. Elokuun tarkkailukerralla kadulle ei oltu maalattu pyöräilykaistoja. Kahden tunnin aikana Sepänkatua pitkin ajoi 205 pyöräilijää. Heistä noin 75 prosenttia noudatti liikennesääntöjä ja 25 prosenttia ajoi niiden vastaisesti. Suurin osa väärin ajaneista ajoi jalkakäytävällä ajoradan sijaan.

Toisella tarkkailukerralla syyskuussa pyöräilykaistat oli jo maalattu tielle. Kahden tunnin aikana JYPS laski 401 pyöräilijää. Heistä noin 86 prosenttia ajoi oikein ja 14 prosenttia väärin. Väärin ajaneet käyttivät myös tällä kertaa jalkakäytävällä pyöräilykaistan sijaan.

Pyöräilykaistojen maalaaminen vähensi ajorikkomuksia Sepänkadulla ja lisäsi pyöräilijöiden tietoisuutta liikennesäännöistä. Elokuussa yli puolet väärin ajaneista kertoi syyksi sen, ettei tiennyt väylän olevan jalkakäytävä. Syyskuussa pyöräilykaistojen ilmestyttyä suurempi osa pyöräilijöistä tiesi, missä saa pyöräillä ja enää 16 prosenttia kertoi väärin ajamisen syyksi epätietoisuuden.

Risteyksessä vaarallista menoa

Risteysalueella pyöräilemistä seurattiin lokakuun alussa vilkasliikenteisessä Väinönkadun ja Yliopistonkadun risteyksessä.

Parin tunnin aikana risteyksessä pyöräili yhteensä 265 henkilöä. Liikennesääntöjen mukaisesti heistä pyöräili noin 68 prosenttia ja vastaisesti 32 prosenttia. Suurin osa ajovirheitä tehneistä ajoi Yliopistonkadun keskustan puoleisella jalkakäytävällä tai pyöräili Yliopistonkadun ylittävien suojateiden kautta.

Enemmistö väärin ajaneista ei tiennyt, kuinka risteyksessä tulisi ajaa tai halusi oikoa jalkakäytävien tai suojateiden kautta.

Omat liikennevalot pyöräilijöille?

Tarkkailujen perusteella Tenhunen ehdottaa, että Väinönkadulle voisi maalata myös Yliopistonkadun yli kulkevan pyöräkaistan. Tämä auttaisi myös autoilijoita ymmärtämään missä pyöräilijät ajavat.

Toinen vaihtoehto olisi lisätä risteykseen pyöräilijöille omat liikennevalot ja vaihtaa nykyisen yhdistetyn jalkakäytävä- ja pyörätien kahdeksi yksisuuntaiseksi pyörätieksi kadun molemmin puolin. Tenhusen mukaan tämä vähentäisi jalkakäytävillä pyöräilyä ja helpottaisi pyöräilemistä keskustan suuntaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .