Pysäköinti Jyväskylän keskustassa kallistuu, kiekkopaikat katoavat yläkaupungiltakin

Jyväskylän kaupunki pyrkii ohjaamaan pitkäaikaista pysäköintiä pysäköintilaitoksiin ja -alueille keskustan alueella. Ohjauskeinona on kadunvarsipysäköinnin vyöhyke- ja hintamuutokset sekä paikkojen vähentäminen. Käytännössä pysäköinti kallistuu keskustassa.

Pysäköintipaikkoja katoaa väistämättä liikennejärjestelyjen muutosten myötä muun muassa Kilpisenkadulta ja Vaasankadulta, joka muuttuu Yliopistonkadun saneerauksen jälkeen koko pituudeltaan kaksisuuntaiseksi. Kadunvarsipaikkoja katoaa lähivuosina useita kymmeniä ydinkeskustan alueelta.

Kaupunkirakennelautakunta käsittelee ensi viikolla esitystä, jonka mukaan koko keskusta-alueella siirrytään kalliimman pysäköinnin ykkösvyöhykkeeseen. Siihen liitetään kaikki nykyiset kakkosvyöhykkeen pysäköintipaikat sekä suurin osa nykyisistä kiekkopysäköintipaikoista. Ykkösvyöhykkeellä on käytössä tasataksa kaksi euroa tunnilta, kun muilla vyöhykkeillä maksu alenee tuntien myötä.

Maksullisiksi ykkösvyöhykkeen paikoiksi muuttuvat esimerkiksi yläkaupungilla Seminaarinkadun ja Minna Canthin kadun sekä Puistolassa Ainonkadun nykyiset kiekkopaikat.

Maksuttomat kiekkopaikat säilyvät vielä kaupungintalon korttelin kohdalla Gummeruksenkadun alapäässä. Liikenteenohjausinsinööri Janne Hölttä kertoo, että Gummeruksenkadun osalta asia on vielä hieman auki, mutta jossain vaiheessa nämäkin kiekkopaikat todennäköisesti muutetaan maksullisiksi.

Harjun rinteessä ja Hannikaisenkadun varrella sijaitsevat pysäköintialueet muutetaan myös ykkösvyöhykkeeseen.

Kauppatorin kiekkopaikat ja maksulliset paikat pysyvät ennallaan, samoin invapysäköintipaikat.

Kakkosvyöhykkeeseen kuuluvat esityksen mukaan jatkossa vain Lutakon ja sataman sekä Ruusupuiston museoalueen pysäköintipaikat. Niissä ensimmäisen tunnin hinta laskee nykyisestä kahdesta eurosta 1,5 euroon, mutta jatkuu sen jälkeen tasataksana. Maksullisen pysäköinnin kellonaikaa jatketaan kahdella tunnilla eli arkisin aamukahdeksasta iltakahdeksaan saakka.

Hintaero nykyiseen on tuntuvampi, jos pysäköi pidempään. Kahdeksan tuntia Vaasankadun varrella maksaa nyt seitsemän euroa, jatkossa 12 euroa. Jyväs-Parkin pysäköintilaitoksessa kahdeksan tunnin hinta on 8,50 euroa.

Lutakossa Schaumanin puistotien kiekkopaikat säilyvät ennallaan, kun taas Uno Savolan kadun ja Fortunakujan pysäköintialueet muuttuvat maksullisiksi ympäri vuorokauden, ja vuorokausihinta nousee kympistä 15 euroon. Satamassa nykyiset kiekkopaikat satamakahvilan vieressä muuttuvat myös maksullisiksi.

Kadunvarsipysäköinnin halutaan palvelevan ensisijaisesti lyhytaikaista pysäköintiä, kuten yritysten asiakas- sekä kuormaus- ja lastauspysäköintiä.

Toukokuussa valmistuneen pysäköintiselvityksen mukaan ydinkeskustassa on jopa liikaa pysäköintipaikkoja ja pysäköintilaitokset ovat vajaakäytöllä. Kadunvarsipaikkoja lasketaan olevan noin 500, joiden lisäksi keskustan pysäköintilaitoksissa on yhteensä 2 500 autopaikkaa. Pysäköintilaitoksissa on päivittäisiä kävijöitä noin 2 900. Yhtä autopaikkaa kohti käyttäjiä on 1,15, eniten niitä käytetään 8–16 välisenä aikana.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .