Mikä viehättää hiihdonopettajaa? – Näin 28. kauden konkari vastaa

Jari Westerholmilla on menossa jo 28. kausi hiihdonopettajana. Hänelle laskettelun opettaminen on pelkkä harrastus tutkijan työn rinnalla.

– Jos opettamisesta ei pitäisi, niin ei tätä tekisi. Yksinkertaisesti se antamisen ilo laittaa jatkamaan. Se on kliseisesti sanottu, mutta rakkaudesta lajiin tätä tehdään, Riihivuoressa opettava Westerholm sanoo.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana hiihtokoulut ovat ammattimaistuneet kovaa vauhtia.

Ennen vapaaehtoispohjalta toimineet yhdistykset ovat nykyään yhä useammin osa rinneyhtiöitä. Ammattimaistunut toiminta on toisaalta myös osaltaan varmistamassa sitä, että opettajilta pitää löytyä oikea pätevyys hiihdonopettajaksi.

Samalla myös laskeminen on muuttunut, ja hiihtokouluilla on kova työ pysyä kehityksen perässä. Lisääntynyt freestyle-laskemisen suosio temppuineen on laittanut myös hiihtokoulut vastaamaan haasteeseen, eikä muunkaan opetuksen kehittäminen ole jäänyt polkemaan paikallaan.

– Meille on ensiarvoisen tärkeää yhteistyö Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan kanssa, jonka korkeatasoinen tutkimus muun muassa taidon oppimisessa on ollut merkittävää, Suomen Hiihdonopettajat ry:n puheenjohtaja Timo Welsby sanoo.

Lue lisää Westerholmin ja Welsbyn mietteistä sekä hiihtokoulujen kehityksestä perjantain Keskisuomalaisesta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .