Rankat talvet koetelleet konduktöörien jaksamista

Junien myöhästymiset viime talvena vaikeuttivat konduktöörien työssä jaksamista. Ruokatunnit jäivät väliin, junanvaihdot tehtiin kiireellä, ylitöitä kertyi vastoin tahtoa ja lepoajat jäivät lyhyiksi.

Ylityökiintiöt täyttyivät talvella, joten kesällä venymisiin ei ole enää ollut varaa. Sairauspoissaoloissa vaikeudet eivät kuitenkaan ole näkyneet, kertoo VR:n liikennepalvelupäällikkö Jouko Uppman.

Tiedonkulku konduktöörien, veturinkuljettajan ja liikenteenohjauksen välillä on kangerrellut.

- Informaatio tulee joskus jälkijunassa ja joskus sitä ei tule ollenkaan. Matkustajille pitää informoida, että on ongelmia, mutta kun emme itsekään tiedä, mitä on meneillään, selittää konduktööri Juha-Pekka Mäkelä.

Kalusto ei ole ollut sellaisessa kunnossa kuin sen pitäisi olla, koska sitä ei ole ehditty huoltaa, Mäkelä arvioi.

Junia ei ensi talvena aina lyhennetä ruuhka-ajan jälkeen. Pullonkaula Helsingin ratapihan huoltoliikennettä aiotaan vähentää, ja aikatauluihin on tulossa muutoksia.

VR:n mukaan viime talveksi jäätymisten takia hankittu glykolisulatusjärjestelmä on toiminut hyvin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.