Ratikkakuskit lopettavat pian kertalippujen myynnin

Valtaosa lipuista ostetaan puhelimella, matkakortilla tai automaateista.

Helsingissä raitiovaunuista ei voi ostaa lippuja helmikuusta lähtien. Liikennettä hoitavan HSL:n mukaan rahastuksesta luopumisella lyhennetään aikaa, jonka vaunut käyttävät pysäkeillä.

– Kuljettajamyynnin lopettaminen on osa raitioliikenteen kehittämisohjelmaa, joka tähtää siihen, että liikenteestä tulee entistä nopeampaa, sujuvampaa ja täsmällisempää. Nykyään raitiovaunujen matka-ajasta jopa 17 prosenttia saattaa kulua pysäkillä, sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty tiedotteessa.

Valtaosa ratikkalipuista ostetaan jo nyt puhelimella, matkakortilla tai automaateista. Lippuja saa myös kioskeista ja kaupoista. Kertalippujen myyntiverkosto täydentyy vielä liki 400 pysäköintiautomaatilla, joista niistäkin voi tulevaisuudessa ostaa kertalipun.

– Raitiovaunujen täsmällisyys paranee välittömästi kuljettajalipunmyynnin päättyessä, kun esimerkiksi matkustajasatamista lähtevät raitiovaunut pääsevät lähtemään liikkeelle aikataulunsa mukaisesti, HKL-Liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi sanoo.

Lippujen ratikkamyynnin arvo HSL:n kokonaismyynnistä on alle prosentin.

Ongelmia aiheuttaneet matalalattiavaunut poistuvat

Matalalattiaiset Variotram-raitiovaunut poistuvat Helsingin raitioliikenteestä vaiheittain ensi vuoden loppuun mennessä, kertoo Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL.

HKL ja raitiovaunut toimittanut Bombardier Transportation allekirjoittivat marraskuun lopussa sovintosopimuksen, jonka mukaan HKL ja Bombardier pyrkivät yhteistyössä myymään 40 vaunua eurooppalaiseen kaupunkiin, jonka rataverkko soveltuu vaunuille paremmin.

Vaunut toimitettiin Helsinkiin vuosituhannen vaihteessa, ja niitä vahvistettiin muutostöillä vuosina 2006–2007. Vuonna 2007 HKL ja Bombardier sopivat, että Bombardier ottaa vastuun vaunujen kunnossapidosta.

Viimeisten kymmenen vuoden aikana vaunujen käytettävyys on ollut hyvällä tasolla, mutta samalla on havaittu, että vaunujen kori- ja telirakenteet eivät ole täysin soveltuvia Helsingin rataverkolle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.