Rehtorin onnenvuosi: Sisäilmaongelmien jälkeen takaisin kouluun

Teinejä Vaajakosken yläkoulussa luotsaava rehtori Seija Nykänen, 55, on hyvillä mielin kuluneesta vuodesta.

Pitkän tauon jälkeen hän pääsi jälleen rakastamansa opetustyön pariin, sillä tammikuussa 2012 ovensa avanneessa opinahjossa on hänelle sisäilma kohdillaan.

Rehtori kuvitteli, ettei enää koskaan voisi palata peruskoulun leipiin. 1990-luvulla hän sairastui monien kohtalotovereidensa lailla vakavasti koulumaailmassa tuttujen sisäilmaongelmien vuoksi.

Nuoret antavat voimaa

Uusi työpaikka järjestyi monen mutkan kautta opetuksen hallintotehtävissä, osin etätyössä, kotoa käsin.

–Tämä on monille sisäilmaongelmista kärsiville tuttu kuvio. Työyhteisön ulkopuolelle joutuminen tuntui minustakin raskaalta, Seija muistelee.

Työnkuva muuttui, kun hänelle avautui tutkijanpesti Jyväskylän yliopistolla, Koulutuksen tutkimuslaitoksella. Puhetyöläinen oli uuden edessä.

–Minun piti löytää itsestäni tutkija ja kirjoittaja. Se oli haastavaa. Tutkijayhteisö antoi voimaa, samoin laitoksen johtajan sanat: ”Hyvin tehdyn työn ja tutkimuksen takana näkyvät lapsen silmät.”

Ilmankos rehtori uskoo vahvasti elinikäisen ja monimuotoiseen oppimiseen. Palattuaan koulumaailmaan hän on nauttinut erityisesti siitä, että näkee oikeita, loistavia silmiä koulunsa käytävillä.

–Nuoret antavat potkua nousta aamulla sängystä. He innostuvat saadessaan vastuuta ja sopivia haasteita. He imevät tietoa ja vaikutteita. Aikuisia tarvitaan, pedagogi pohtii.

Syrjäytymisriski voi kohdata jokaisen

Syrjäytyminen on sana, joka vetää hymyilevänkin rehtorin vakavaksi. Seijan on helppo ymmärtää nuoria, jotka syystä tai toisesta tippuvat yhteiskunnan ulkopuolelle peruskoulun jälkeen.

Oma tutkimustyö ja väitöskirja (2010) käsitteli syrjäytymistä ehkäiseviä verkostoja.

Sairastuminen opetti Seijalle, että kuka tahansa voi kohdata syrjäytymisen riskit. Myös sellainen, jolla on kolme akateemista tutkintoa ja takana pitkä ura. 

–Elämän koetellessa kannattaisi keskittyä voimavaroihin. Jokaisessa on niitä.

Muutos ja oppiminen ovat Seijan avainsanoja selviytymisessä. Kun omin oppimiseen tapa löytyy, esimerkiksi työpajatoiminnan, työkokeilujen tai uudelleenkouluttamisen kautta, voi elämän myönteisestä syrjästä saada vaihe vaiheelta kiinni.

–Maapallo on pyöreä, ja seuraavalle askeleelle on aina tilaa, Seija kokee.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .