Ruisleipä on sinivalkoisin syötävä

Tuoreen tutkimuksen mukaan ruisleipä on parhaiten suomalaisuutta kuvaava elintarvike. Tätä mieltä on 24 prosenttia suomalaisista.

Toiseksi sinivalkoisimmaksi suuhunpantavaksi suomalaiset äänestivät Fazerin sinisen ja kolmanneksi karjalanpiirakan. Fazerin sininen keräsi 11 prosenttia suomalaisten äänistä ja karjalanpiirakka 10 prosenttia äänistä.

Seuraavaksi eniten ääniä kaappasivat Elovena sekä salmiakki. Mainintoja keräsivät myös mämmi, poronkäristys, Koskenkorva sekä Sisu-pastilli.

Tulokset käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2014 ja siihen vastasi 1677 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

– Ruisleipä nousi erityisesti naisten (28 %) sekä iäkkäämpien (29 %) suosikiksi. Nuorille (35 %) taas Fazerin sininen oli selkeä ykkönen, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Suomalainen ruokaperinne on rikas ja omintakeinen. Suomalaisissa käsissä syntyy maukasta ruokaa ja suomalaiset elintarvikkeet ovat maailman kärkeä muun muassa puhtautensa ja turvallisuutensa puolesta, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus on osa Suomalaisen Työn Liiton ja Keskon yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Kampanja kestää koko vuoden 2014.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.