Sähkökatkot huolestuttavat: Viranomainen vaatii huoltoasemilta lisätoimia

Huoltovarmuuskeskus kehottaa huoltoasemaketjuja varautumaan nykyistä paremmin laajoihin sähkökatkoihin, jotka pitkittyessään saattavat keskeyttää polttoaineen jakelun.

– Polttoaineen saanti voidaan häiriötilanteissa turvata liitännöillä, joihin varavoimakoneet eli siirrettävät aggregaatit kytketään, sanoo johtaja Risto Leukkunen Huoltovarmuuskeskuksen energiahuolto-osastolta.

Huoltoasemilta ei nykyään vaadita varavoimaliitäntää.

– Velvoite liitännälle olisi hyvä asia sekä yleisen huoltovarmuuden että huoltoasemien toimintaedellytysten kannalta, Leukkunen sanoo.

Huoltovarmuuskeskuksen ohella huoltoasemien varavoimaliitäntöjä kannattaa puolustusministeriön alainen Turvallisuuskomitea, joka on teettänyt laajan selvityksen yhteiskunnan sähköriippuvuudesta ja varautumisesta häiriötilanteisiin.

Varavoimaliitännät jo peruskorjauksen yhteydessä

Öljy- ja biopolttoaineala ry suosittelee, että varavoimaliitännät rakennetaan uusille huoltoasemille sekä jo olemassa oleville peruskorjauksen yhteydessä.

– Näin on toimittu esimerkiksi ABC-ketjussa, Öljy- ja biopolttoaineala ry:n varatoimitusjohtaja Pekka Huttula sanoo.

Huttula ei näe järkeväksi varavoimaliitäntöjen pakollisuutta, eikä sitä, että huoltamoketjut velvoitettaisiin hankkimaan asemilleen erilliset varavoimakoneet pitkien sähkökatkojen varalle.

– Ensisijaisesti pitää pyrkiä estämään sähkökatkot esimerkiksi puunraivauksella sähkölinjojen lähellä, eikä se ole öljy-yhtiöiden tai huoltoasemaketjujen tehtävä.

Huttulan mukaan varavoimakoneiden käytössä ja koulutuksessa huoltoasemaketjujen olisi hyvä tehdä yhteistyötä paikallisten sähköyhtiöiden kanssa.

Polttoainejakelun turvaaminen erityisen tärkeää

Huoltovarmuuskeskus on hankkinut pilottikokeilua varten neljä dieselkäyttöistä varavoimakonetta, jotka on sijoitettu Forssaan (ABC), Heinolaan (Neste Vierumäki), Ouluun (Teboil) ja Kuopioon (Siilinjärven Shell). Laiteinvestoinnit maksoivat yhteensä noin 400 000 euroa.

Paikalliset sähköyhtiöt tukivat sähköliittymien rakentamista ja öljy-yhtiöt varavoimakonttien perustusten luomista. Kokemukset varavoimakoneista ovat olleet hyviä.

– Sähkökatkoja ei käytännössä ole huomattu. Korkeintaan huoltoaseman jännite on voinut hieman niiata ja jokunen kassakone pimentyä hetkeksi, voimajärjestelmäasiamies Petri Nieminen Huoltovarmuuskeskuksesta toteaa.

Niemisen mukaan laajan ja pitkäkestoisen sähkökatkon aikana polttoainejakelun turvaaminen on erityisen tärkeää.

– Jos polttoainetta ei saada tankattua, loppuu bensa myös tärkeiltä viranomaiskuljetuksilta liittyen esimerkiksi turvallisuuteen ja ruokahuoltoon.

Tietyin rajoituksin Puolustusvoimat voi jakaa polttoainetta omista varastoistaan muille viranomaisille kuten esimerkiksi poliisille, joka normaalisti tukeutuu yleisiin huoltoasemiin.

Koko maahan tarvitaan noin 70

Koko maassa tarvitaan Huoltovarmuuskeskuksen mukaan noin 70 varavoimalla varustettua huoltoasemaa. Tällöin kaikilla toimijoilla olisi pitkän ja laajan sähkökatkon aikana korkeintaan noin 100 kilometrin edestakainen matka polttoaineen jakelupisteeseen.

Huoltovarmuuskeskus harkitsee varavoimalaitehankintojen vauhdittamista tuellaan.

– Hienoa olisi, jos 5–10 vuoden kuluttua varavoimakoneella varustettuja huoltoasemia olisi edes 50, Nieminen toteaa.

Eikö bensaa voi jakaa kaikista helpoiten ja halvimmalla käsipumpuilla?

– Toki tämä on mahdollista, mutta se vaatii turvaluokiteltuja pumppuja kipinöinti- ja höyryyntymisvaaran vuoksi. Lisäksi on huomioitava, että raavaalta mieheltäkin menee pari tuntia esimerkiksi rekan tai linja-auton tankin täyttämiseen, Nieminen vastaa.

Otsikkoa korjattu kello 14.45.