SDP:n ja keskustan jäsenistä vain noin kolmanneksella on sähköpostiosoite

Sähköinen viestintä jakaa puolueet kahteen kastiin.

Puolueet puhuvat herkästi eriarvoistumisesta. Tämä sama kehitys on nähtävissä puolueiden sisällä, kun tarkastellaan sitä, miten puolueet tavoittavat jäsenistönsä.

Sosiaalidemokraatit ja keskusta eroavat kaikista muista puolueista siinä, että puoluetoimisto tavoittaa vain noin kolmanneksen jäsenistä sähköpostilla.

– Arvioisin, että se on noin kolmanneksella, vastaa SDP:n järjestöpäällikkö Jenny Suominen kysymykseen, kuinka monella puolueen jäsenellä on sähköpostiosoite.

Vihreiden sähköinen uutiskirje sen sijaan tavoittaa lähes kaikki puolueen jäsenet. Myös kokoomuksen ja perussuomalaisten jäsenistön valtaosalta löytyy sähköpostiosoite.

Kirjeposti historiaa

Perinteinen kirjeposti on tehnyt tilaa sähköisille viesteille myös puolueissa. Puolueet käyttävät jäsentensä tavoittamiseen kaikkea mahdollista nykyajan tekniikkaa: sähköposteja, Facebookia, Twitteriä, Youtubea ja Instagramia. Puolueet ovat lisäämässä erityisesti sosiaalisen median käyttöä.

Vihreiden viestintäpäällikkö Henna Hakkarainen kertoo, että sähköinen viestintä on vihreiden pääasiallisin viestinnän muoto.

– Sähköinen uutiskirje lähtee noin kerran kuukaudessa ja kyselemme säännöllisesti jäsenkyselyillä jäsenten mielipiteitä eri asioista, Hakkarainen kertoo.

Someen panostetaan

Kokoomuksen viestintäpäällikkö Kirsi Hölttä kertoo, että sähköinen uutiskirje menee jäsenille noin kerran kuukaudessa. Hän arvioi, että se tavoittaa yli 85 prosenttia jäsenistöstä. Nyt puolueessa panostetaan sosiaalisen median käyttöön.

– Strategiaan on kirjattu tavoite olla johtava vuorovaikutuspuolue ja some muun muassa mahdollistaa sen, että meiltä voi milloin vain kysyä asioista ja me myös vastaamme, Hölttä sanoo.

Suomisen mukaan SDP:ssä on lisätty avoimuutta. Jokaisen puoluehallituksen kokouksen jälkeen jäsenille lähtee sähköinen viesti kokouksesta. Myös SDP käyttää viestinnässään paljon sosiaalista mediaa.

Suominen myöntää, että suuri osa jäsenistöstä jää ilman puolueen viestejä, koska kirjeposti on vähentynyt ja vajaalla 70 prosentilla ei ole sähköpostia. Toisaalta puolueen viestit ovat kasvaneet aiemmasta, koska nyt hyödynnetään sähköisiä välineitä.

Uutiskirjeitä ja vuosikalenteri

Keskustan viestintävastaava Matti Mönttinen kertoo keskustan käyttävän samoja viestintäkeinoja ja palautekanavia kuin muutkin puolueet. Hän selittää jäsenten sähköpostiosoitteiden puuttumista jäsenistön suurella määrällä ja sähköpostirekisterin hajautetulla ylläpitomallilla.

Vasemmistoliitosta lähtee viikoittain sähköinen uutiskirje sen tilaajille. Jäsenet saavat jäsenlehden muutaman kerran vuodessa. Vaalivuonna lähtee perinteistä kirjepostia ja jäsenet saavat vuosikalenterin, jolla he voivat halutessaan tukea puolueen varainkeruuta.

– Ainakin 70 prosentilla on, saattaa olla enemmänkin, koska jäsenistö on nuorentunut, jäseneksi on tullut paljon nuoria aikuisia, tiedottaja Marianna Rautiainen vastaa kysymykseen sähköpostiosoitteiden määrästä.

Tuumaustunnilla oikeaa tietoa

Perussuomalaiset käyttää monia eri kanavia. Jokainen jäsen saa Perussuomalainen-lehden, Suomen Uutiset -verkkosivusto julkaisee päivittäin uutisia ja Perussuomalaiset -sivusto blogeja sekä piirien ja yhdistysten omia sivuja. Puoluevirkailija Matti Putkonen pyörittää Työmiehen tuumaustuntia.

– Se ajetaan suorana, joka jää tallenteena sivuille. Se uutisointi tulee lyhentymättömänä, oikeassa muodossa ainakin yhdessä välineessä, Putkonen perustelee tuntiaan.

Putkonen kertoo, että uuden puoluejohdon toimesta lisätään vuorovaikutteisuutta. Puolue tulee pyytämään kentän näkemyksiä, joista Putkonen mainitsee yhtenä esimerkkinä presidenttiehdokkaan valinnan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .