Savon Sanomat: Kuluttajavirasto hampaaton valvomaan

Kuluttajaviranomaiset ovat usein voimattomia puuttumaan asiattomaan markkinointiin laissa olevien puutteiden takia. Asiasta kertoo Savon Sanomat.

Jos yrityksen markkinointi on selvästi asiakasta hämäävää, kuluttaja-asiamiehen ensimmäinen keino on neuvotella yrityksen kanssa.

Keskusteluiden kariutuessa asiamies voi lätkäistä yritykselle markkinointikiellon. Lain mukaan kielto kuitenkin raukeaa, jos yritys vastustaa sitä.

Osa yrityksistä tietää viraston hampaattomuudesta, ja lain puutteita käytetään hyväksi.

Käytännössä ainoa pakottava keino saada huonotapainen yritys kuriin on viedä asia markkinaoikeuteen. Savon Sanomien mukaan työläs oikeusprosessi voi kestää jopa 2–3 vuotta.

Kuluttajaviraston johtajan Anja Peltosen mukaan niskuroiville yrityksille pitäisi pystyä antamaan häirikkömaksu.

Viikonloppuna kerrottiin puhelinmyynnissä villinä rehottavista markkinointitavoista. Puhelimitse kaupitellaan yhä härskimmin huonosti puhelinkauppaan sopivia tuotteita.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.