Selvitys Itä-Suomen junayhteyksien kehittämisestä valmistui

Väyläviraston selvitys Savon ja Karjalan ratojen parantamisesta sekä nopean itäisen yhteyden linjauksesta valmistui torstaina. Selvityksessä vertailtiin junayhteyksien nopeuttamista nykyisessä ratakäytävässä sekä uusissa ratakäytävissä Lentorata–Porvoo–Kouvola ja Lentorata–Porvoo–Kotka–Luumäki.

Väyläviraston tiedotteen mukaan vertailussa nykyisten ratojen kehittäminen osoittautui uusia oikoratoja kannattavammaksi. Uusien ratayhteyksien toteuttaminen taas toisi suuremmat hyödyt, mutta suurten investointikustannusten vuoksi niiden kustannustehokkuus jää heikommaksi. Selvityksen mukaan hyötykustannussuhteeltaan Porvoon ja Kouvolan kautta Luumäelle menevä linjaus olisi parempi kuin Kotkan kautta menevä linjaus.

Osana selvitystä Väylävirasto kävi keskustelut eri ratakäytävien kaupunkien, maakuntien liittojen ja muiden toimijoiden kanssa.

–  Seuraavaksi kuntien kanssa aloitetaan keskustelut suunnitteluhankeyhtiön perustamisesta uutta itäistä ratayhteyttä varten. Hankeyhtiömallilla voidaan edetä, jos kunnat ovat halukkaita rahoittamaan suunnittelua samoin ehdoin kuin jo perusteilla olevissa Suomirata ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöissä on sovittu, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoo tiedotteessa.

Uusien ratayhteyksien kannattavuus voi muuttua

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa muistutetaan, että nykyistä rataverkkoa on yhä mahdollista kehittää ja matka-aikoja nopeuttaa vaiheittain jo lähitulevaisuudessa. Lisäksi tiedotteessa huomautetaan, että vaikka itäinen oikorata ei nykyisillä arviomalleilla näytä yhteiskuntataloudellisesti kannattavalta, tilanne voi muuttua pidemmällä aikavälillä.

Nykyisin yhteydet Savon ja Karjalan radoille kulkevat Helsingistä oikorataa pitkin Lahteen ja sieltä Kouvolaan, josta Savon ja Karjalan radat haarautuvat. Karjalan rata haarautuu vielä lisäksi Luumäeltä kohti Venäjän rajaa ja koilliseen Lappeenrannan suuntaan. Parhaillaan on meneillään Karjalan radan parantaminen Luumäen ja Imatran välillä, jossa Joutsenon ja Imatran välille rakennetaan kaksoisraide. Hanke on kokonaisuudessaan valmis vuonna 2023.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Kotimaa

Keski-Suomessa raportoitiin sunnuntaina yksi uusi koronavirustartunta

Jyväskyläläisperheen kaksi lasta altistui koronalle Mannisenmäen päiväkodissa – äiti toivoo, että syyllistämisen sijaan muistettaisi riskit: "Eilen käytiin testissä ja nyt odotellaan"

Koronan vahvistama pyöräilybuumi näkyi kesäkuussa myyntipiikkinä – suuria poistomyyntejä ei välttämättä syksyllä nähdä

Sotilaspoliisi jatkaa Palokan senioritalon jälkivartiointia – uudelleen syttymisen mahdollisuutta ei ole vielä täysin poissuljettu

SPR järjesti ruokaa, vaatteita ja hygieniatarvikkeita Palokan tulipalosta evakuoiduille heti lauantaina – näin sinä voit auttaa

Punkin purema voi tehdä allergiseksi liharuualle – harvinaista sairautta ei osata aina tunnistaa, joten diagnoosin saanti voi kestää vuosia

Sunnuntain jumalanpalvelus lähettiin suorana Tikkakosken kirkosta – katso tallenne

Ensimmäinen ampiaisenpisto ei ole koskaan vaarallinen, mutta moni ei tiedä, onko vakavasti allerginen pistoille

Yksi ihminen kuoli henkilöauton ja säiliörekan törmäyksessä Lumijoella

Yön uutiskooste: Jyväskylän Palokan senioritalopalon tutkinta alkaa, presidentti Niinistö aikoo jatkossakin ottaa kantaa myös toimivaltansa ulkopuolisiin asioihin

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.