Selvityshenkilö Manninen: Paras vaihtoehto olisi, että Länsi-Pohjan ulkoistussopimus kaatuisi oikeudessa

Sopimuksesta hyödyn saa Mehiläinen, maakunnalle siitä aiheutuu riskejä ja velvollisuuksia, Manninen tiivistää.

Selvityshenkilö Hannes Mannisen mukaan Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiriä koskeva ulkoistuspäätös on epäedullinen tulevalle Lapin maakunnalle. Sopimus tuo maakunnalle velvollisuuksia, mutta ei juurikaan oikeuksia, Manninen sanoo STT:lle.

– Mielestämme on kohtuutonta, että tuottajayhtiö (Mehiläinen) ei käytännössä investoi ollenkaan. Kyseessä on toiminnallinen sopimus, jossa rakennukset, irtaimisto ja laitteet ovat maakunnan omistuksessa. Yhtiö ei investoinut juurikaan, mutta se saisi kohtuuttomat korvaukset.

Sopimuksesta hyödyn saa Mehiläinen, maakunnalle siitä aiheutuu riskejä ja velvollisuuksia, Manninen tiivistää.

Neljä Meri-Lapin kuntaa, Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri ja terveyspalveluyhtiö Mehiläinen tekivät joulukuussa ulkoistussopimuksen 15 vuodeksi ja perustivat yhteisyritys Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n. Sopimuksella ulkoistetaan esimerkiksi valtaosa Länsi-Pohjan keskussairaalasta.

"Voitaisiin teoriassa mitätöidä poliittisessa päätöksenteossa"

Jos maakunta tulee sopimuksella perustetun yhteisyrityksen osakkaaksi, sen asema on Mannisen mukaan huomattavasti heikompi kuin alkuperäisten osakkaiden.

– On paljon sellaisia asioita, joissa on oikeus irtisanoa tai saada korvauksia, ja ne koskevat vain alkuperäisiä osakkaita, ei maakuntaa.

Mannisen mukaan irtisanomiskorvaus poikkeaa oleellisesti tavanomaisista pitkäaikaisista sopimuksista.

– Jos maakunta irtisanoo sopimuksen alkuvaiheessa, päättämiskorvaus on lähes 100 miljoonaa euroa. Voidaan sanoa, että päättämiskorvaus on kohtuuton.

Manninen arvostelee sopimusta myös läpinäkyvyyden puutteesta.

– Siitä ei ilmene, miten kustannukset suhteessa maakuntaan alenevat, jos toiminnot vähenevät.

Asiasta on valitettu hallinto-oikeuteen. Mannisen mukaan paras vaihtoehto olisi, jos sopimus kaatuisi oikeudessa. Hänen mukaansa sopimus voitaisiin ainakin teoriassa mitätöidä myös poliittisessa päätöksenteossa. Sellaista lakia ei vielä ole, että kuntien tekemä sopimus velvoittaisi maakuntaa, Manninen sanoo.

– Eduskunta voi teoriassa tehdä sellaisen päätöksen, että maakuntaa ei velvoiteta ottamaan sopimusta vastaan. Siinä tulee tietysti hyvin vaikeita omistusoikeudellisia kysymyksiä vastaan. Miten se käytännössä toimisi, on vähän toinen asia.

Ehdotus: Sote-keskus joka kuntaan ja kaksi päivystyssairaalaa

Selvityshenkilöt selvittivät Länsi-Pohjan ja Lapin sairaanhoitopiirien työnjakoa tulevassa maakunnassa perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikon (kok.) toimeksiannosta.

Selvityshenkilöt suosittavat, että Lapin maakunnassa tarvitaan jatkossakin kaksi ympärivuorokautisesti päivystävää sairaalaa. Länsi-Pohjan keskussairaala Kemissä ja Lapin keskussairaala Rovaniemellä pitäisi heidän mukaansa yhdistää hallinnollisesti saman johdon alaisuuteen vuoden 2020 alusta.

Lisäksi jokaisessa Lapin kunnassa pitää olla sote-keskus pitkien välimatkojen takia, selvittäjät ehdottavat.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Selvitys: Lapin maakunnassa tarvitaan kaksi päivystyssairaalaa ja sote-keskus joka kuntaan