Sorateiden terävät kivet rikkovat renkaita – kovilla ovat erityisesti ohjausnivelet ja iskunvaimentimet

Kivenmurikat nousevat pintaan, tuhannet nimismiehen kiharat ravistelevat rajusti ajoneuvon rattia.

Soratiet lilluivat vetelinä kevään kelirikon aikaan, mutta nyt teiden parannustarkoitukseen ajettu kalliomurske tekee tepposia autoilijoille.

– Yksin meidän perheestä on särkynyt Lehtolantiellä ja Koskenkyläntiellä viisi rengasta, Saarijärven kesäasukas Pekka Neittaanmäki sanoo.

Hänen tietoonsa on tullut muitakin autoilijoita, joiden ajokit ovat kärsineet nimismiehen kiharoita ja kuoppia täynnä olevien teiden täryytyksessä.

– Ohjausnivelet ja iskunvaimentimet ovat kovilla. Auton tekniset ominaisuudet heikkenevät huonokuntoisten maanteiden takia, Neittaanmäki harmittelee.

Hänen tuttavansa on tehnyt auton rikkoontumisesta valituksen ely-keskukselle, mutta korvaus jäi saamatta.

Saarijärven teistä huolehtivan Destia Oy:n työmaapäällikkö Mikael Vengasaho rohkaisee takapakista huolimatta kolhuja saaneita autoilijoita antamaan sinnikkäästi palautetta.

– Palautteen perusteella saamme nopeasti tiedon, missä tietä pitää korjata, Vengasaho toteaa.

Kolme rikkoontunutta rengasta kahden viikon sisällä pistää sisun kiehumaan.

– Tien pintamateriaalina on karkeaa soraa, mutta alusmateriaali on isompaa ainesta. Lanauksen yhteydessä pinnan alta nousee kymmenen sentin korkuisia, teräviä kivenmurikoita. Niiden päälle kun karauttaa, rengas puhkeaa, Pekka Neittaanmäki päivittelee.

Hän on tottunut autoilemaan Koskenkylän ja Lehtolan teillä, joten ainakaan liian lujalla vauhdilla hän ei ajele.

– Korkeintaan kuuttakymppiä joissakin kohdissa pystyy ajamaan. Jos ajaa lujaa, auto kärsii kahta kauheammin.

Neittaanmäki on vaihdattanut renkaat saarijärveläisellä korjaamolla.

– Siellä todettiin, että kivi on särkenyt renkaan ja joskus vääntänyt myös vannetta.

 

Sorateiden käyttäjät ehdottavat, että teitä kasteltaisiin, suolattaisiin ja niille ajettaisiin lanauksen jälkeen kivituhkaa.

– Kastelemme eli sidomme pölyä suolaliuoksella öisin asutuksen lähellä. Päivällä ei kannata kastella, koska helle haihduttaa kosteuden nopeasti, Mikael Vengasaho sanoo.

Tienkäyttäjät toivovat teille useita lanauksia ja hienojakoista soraa.

– Tarkastamme tiet kahden viikon välein ja korjaamme heikot paikat, Vengasaho toteaa.

Vengasahon mukaan teiden huonosta kunnosta tulee vain vähän palautetta.

– Yhteyttä on otettu teiden pölyisyydestä, nimismiehen kiharoista ja urista.

Keski-Suomen ely-keskuksen aluevastaava Marja Laavisto sanoo, että sorateille tehdään pistokokeita.

– Lisäksi sorateiden laatua valvotaan ja teille on asetettu tietyt laatuvaatimukset.

Laavistokaan ei ole saanut valitusvyöryä maakunnan sorateiden huonosta kunnosta.

Kolkanlahdesta Pylkönmäelle vievällä Lehtolantiellä on suhteellisen vilkas liikenne.

– Pylkköset oikaisevat tätä kautta Saarijärven keskustaan, joten henkilöliikennettä on paljon. Myös tukkirekat ja muu raskas kalusto ajaa maatiloille ja työmaille, Mikael Vengasaho tietää.

Sorateille ajettiin kelirikon jälkeen 32-millimetristä mursketta ja sen päälle 16-millistä soratiemursketta.

– Tie on kovassa käytössä ja kuiva kesä viskoo sorat pientareille. Näin kivet nousevat pintaan ja vaikeuttavat liikennöintiä, Vengasaho sanoo.

Lehtolantie on valtion omistama alemman luokan maantie, joten sen ylläpitoon on omat säädökset.

– Liikenneviraston määrittelyn mukaan kuopat eivät saa olla yli seitsemän sentin syvyisiä.

Tien numero 16823:n alku on päällystetty asfaltilla, niin kuin muutama muukin parinkymmenen kilometrin tieosuuden pätkä.

– Päällysteet ovat osin niin huonossa kunnossa, että muutimme Lauttamäen tilan kohdalla tien soralle.

Tieosuus remontoitiin muutama vuosi sitten, mutta routa tekee tehtävänsä.

Myös laskuojia pitäisi parantaa, jolloin routakin talttuisi vähän.

Erityisen paljon sorateillä on tänä kesänä kiharoita, jotka aiheutuvat tien kuivuudesta ja kovasta liikenteestä.

 

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .