Sukkia, vitamiineja, ylikalliita remonttipalveluita, teollisuusimureita mummon kaksioon... – vanhus ja muistisairas jäävät usein huijarin uhriksi, mikä avuksi?

Turvallisuus: Puhelinmyynti, nettihuijaukset, valepoliisit, tietojen kalastelu ja kaupittelu vanhusten ja muistisairaiden riesana.

Muistisairaalle vanhukselle tulee lehtiä, joita hän ei muista tilanneensa. Pahimmassa tapauksessa samaa lehteä voi tulla useita. Myös muita tavaroita tai palveluita voi putkahtaa: sukkia, kirjoja, vitamiineja, teollisuusimureita mummon kaksioon, ylikalliita remonttipalveluita... Mitä tahansa puhelimessa voi vain myydä. Lista on loputon.

Suurempi ongelma on, kun huijarit kalastelevat pankkitunnuksia. Siinä voi tyhjentyä pahimmassa tapauksessa koko pankkitili.

Suomessa on tällä hetkellä noin 1,5 miljoonaa eläkkeensaajaa. Vuonna 2030 joka neljäs suomalainen on ikäihminen eli yli 65-vuotias. Yli 85-vuotiaiden määrän on arvioitu lisääntyvän vuosittain 3 000–5 000:lla.

Suomessa on arvioitu olevan noin 193 000 muistisairasta. Muistisairaiden määrä tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Uusia sairastuneita on vuosittain 14 500.

 

Mitä lähimmäiset voivat tehdä, jos vanhus on kykenemätön perumaan tilauksia tai puhelinmyyntiyritys tilauttaa uudelleen samoja tavaroita?

– Muistiliiton jäsenlehdissä on neuvottu ihmisiä ottamaan käyttöön puhelinmarkkinoinnin markkinointikielto, Muistiliiton järjestöjohtaja Anna Tamminen kertoo.

– Kielto toimii hyvin, ja se on meidän ensisijainen neuvomme. Muistiliitolla on neuvontapuhelin, eikä siihen ole tullut soittoja pankkitunnusten kalastelusta, hän sanoo.

Jos muistisairaalle on tilautettu esimerkiksi kolme samaa lehteä, tilaukset voi aina perua, Tamminen muistuttaa.

Puhelinmyyntiä voi jokainen vähentää esimerkiksi Puhelin Robinson -palvelussa soittamalla palvelunumeroon. Puhelun hinta on 0,39 e/min+pvm, ja jonotus on maksuton. Rajoitus on voimassa kolme vuotta.

Yli 600 puhelinmyyntiyritystä käyttää palvelua. Palvelun tuottaa Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry.

Kiellon voi tehdä myös Suomen Telemarkkinointiliiton sivuilla lähettämällä oman puhelinnumeron nettilomakkeella. Kielto maksaa 6 euroa/vuosi.

 

Vanhustyön keskusliitto on paneutunut kasvavaan ongelmaan ja tehnyt yhdessä poliisin ja Finanssialan keskusliiton kanssa oppaan kotona asuville vanhuksille ja heidän omaisilleen. Neuvoja on arjen ongelmista, kodin lukituksista, rahan säilyttämisestä kotona ja huijausten tunnistamisesta.

Oppaassa on myös linkit tietoturvaohjeisiin. Sähköpostitse kun voidaan houkutella mitä kummallisimpiin vedätyksiin.

Kehittämisjohtaja Teija Mankkinen neuvoo perussääntönä aina varmistamaan, kenen kanssa on tekemisissä.

– Jos joku soittaa ja kyselee pankkiyhteystietoja, niitä ei pidä koskaan antaa puhelimitse. Jos joku tulee kotiin ja esiintyy poliisina, pitää varmistaa, että on oikea poliisi. Voi pyytää vaikka odottamaan ulkona ja soittaa sinä aikana poliisilaitokselle.

Mankkinen muistuttaa, että asioiden selvittäminen voi olla hankalaa ja rikolliset keksivät koko ajan uusia keinoja.

– Sähköpostihuijauksissa ei pidä suostua minkäänlaisiin rahapyyntöihin, hän toteaa.

Vanhuksen kannattaa varoa myös seuraan liittäytyviä tuntemattomia, jotka pyrkivät luomaan luottamuksellista suhdetta ja onkimaan erilaisia tietoja.

Lisätietoja: Vanhustyön keskusliiton Tietoa ikäihmisille kotona asumisen turvaksi -esite ja videot internetissä www.vtkl.fi/kehittäminen/kotiturva-hanke.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .