Suomalainen ostaa suomalaista, jos hinta ei hirvitä

Suomalainen uskoo, että kotimainen tuote tai palvelu on turvallinen. Kuluttaja ei kuitenkaan halua maksaa kotimaisuudesta ylimääräistä. Jos hinta ja saatavuus ovat kohdallaan, neljä viidestä suomalaisesta ostaa kotimaista.

Näin voi tiivistää Alkuperämerkit 2008 -tutkimuksen. Tutkimuksen ovat tilanneet kotimaisuudesta kertovia merkkejä jäsenilleen jakavat Suomalaisen Työn Liitto, Finfood – Suomen Ruokatieto ja Kotimaiset Kasvikset ry.

Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Lars Collin laskeskelee, että jos jokainen suomalainen kuluttaisi kuukaudessa euron enemmän kotimaisiin tuotteisiin, se toisi vuodessa tuhat työpaikkaa lisää.

Kaikissa suomalaisissa tuotteissa ei ole erityistä merkkiä, sillä avain-, joutsen- ja sirkkalehtilipun käyttäminen edellyttää niitä valvovien järjestöjen jäsenyyttä ja jäsenmaksujen maksamista.

Alkuperämerkit-tutkimuksen mukaan suomalaiset tuntevat kolme lippumerkkiä hyvin. Vastaajista yhdeksän kymmenestä tunnisti merkit.

Tutkimuksen teki Taloustutkimus Suomi Tänään -kirjekyselyn yhteydessä. Siihen vastasi noin 4 000 suomalaista, jotka olivat 15–79-vuotiaita.