Suomalainen syö seitsemän kiloa suklaata vuodessa

Suomalaisiin herkkusuihin uppoaa vuosittain jo seitsemän kiloa suklaata. Vielä vuosikymmenen alussa suklaata kului 4-5 kiloa asukasta kohden. Suklaa-asiantuntija Reetta Monto Cloetta Fazerilta pitää kasvua huimana.

- Sijoitumme nykyään eurooppalaisissa suklaavertailuissa jo keskitasolle, kun vuosikymmenen alussa olimme vielä häntäpäässä.

Tähän saakka suomalaisten ykkösherkku ovat olleet sokerimakeiset. Niiden myynti on elintarviketeollisuusliiton tilastojen mukaan laskenut lievästi vuodesta 2005 lähtien. Monto kertoo, että suklaa ohitti sokerimakeisten kulutuksen viime vuoden lopulla.

Jyrkimmin myyntiään on kasvattanut tumma suklaa.

- Viime vuonna tummien suklaiden myynti nousi kymmenen prosenttia. Tänä vuonna oma tummien suklaiden myyntimme on kaksinkertaistunut, laskee Monto.

Monto ja Panda Oy:n markkinointipäällikkö Johan Jakobsson löytävät suklaan nousulle useita syitä. Yksi merkittävimmistä on tarjonnan roima lisääntyminen. Myös hemmottelu ja elämyksellisyys selittävät kehitystä. Suomalaiset haluavat palkita itsensä yhä kiihtyvässä elämän oravanpyörässä.

Monto liittää suklaamuodin myös vallitsevaan ruokabuumiin. Hän korostaa, että suklaan käyttö on monipuolistunut. Suomalaiset ovat ihastuneet yhä enemmän esimerkiksi suklaaleivonnaisiin.

Suklaabuumi on synnyttänyt yhdistysten luvattuun maahan myös oman seuran suklaansyöjille. Reilut kolme vuotta sitten perustettu Oulun suklaayhdistys on saanut jäseniä eri puolilta Suomea, vaikka porukkaan ei ole uusia harrastajia aktiivisesti etsittykään.