Suomalaiset näpräävät ratissa WhatsAppia, verkkopankkia ja jopa Tinderiä – Vili, 21: "Eihän se järkevää ole"

Himokäyttäjää ei irrota puhelimesta edes varoitusjärjestelmä.

Suomalaisautoilijat näpräävät ratissa WhatsAppia, verkkopankkia ja jopa Tinderiä ja tekevät tätä eniten taajama-alueilla.

Tämä selviää Jyväskylän yliopiston kognitiotieteen tutkijoiden tekemästä tuoreesta tutkimuksesta. Puhelimen aktiivikäyttäjille ja paljon autoileville tehty tutkimus mittasi ensimmäistä kertaa maailmassa mihin ja miten kännykkää ratissa käytetään.

Tutkimusta johtaneen tutkijatohtori Tuomo Kujalan mukaan oletus oli, että autoilijat käyttävät ajaessaan eniten viihtyvyyteen tai ajamiseen liittyviä sovelluksia, kuten musiikki-, yhteystieto- ja navigaattorisovelluksia.

– Meille selvisi kuitenkin, että hyvin paljon käytettiin muun muassa WhatsAppia, Facebookia ja jopa verkkopankkia – sovelluksia, jotka eivät liity ajamiseen tai autossa viihtymiseen mitenkään. Tinderiäkin käytti muutama, samoin Netflixiä, Instagramia, sähköpostia ja puhelimen kamerasovellusta, Kujala kertoo.

Erikoisin ja muutaman kuljettajan hyvin intensiivisesti käyttämä sovellus oli tutkimuksen aikaan julkaistu Pokémon Go -peli.

Jopa lähes 500 kosketusta tunnissa

Tutkitut autoilijat koskettivat älypuhelimensa ruutua keskimäärin 41 kertaa tunnissa. Määrä vaihteli merkittävästi autoilijoiden välillä: enimmillään kuljettaja koski puhelimeensa 481 kertaa tunnissa.

– Puhelimen käyttäminen on aina riski liikenteessä, mutta myös sillä on väliä, mitä sovellusta käyttää, ja miten, Tuomo Kujala tähdentää.

– Esimerkiksi navigaattorisovellukset on suunniteltu usein niin, että ne vaativat käyttäjältä vain vähän kosketuksia puhelimeen. Sen sijaan vaikkapa WhatsApp-viestisovellusta käytettäessä tehdään moninkertaisesti kosketuksia näyttöön.

Sovelluksista eniten käytetty oli yhteystietosovellus. Toiseksi eniten käytettiin WhatsAppia ja kolmanneksi eniten puhelimen musiikkisovellusta.

Tuomo Kujala kertoo tutkijoiden odottaneen, että puhelinta näprättäisiin vähiten taajamissa, kuten kaupunkien keskustoissa. Tutkimus kuitenkin osoitti toisin. Älypuhelimia käytettiin eniten keskusta-alueilla. Maanteillä sovelluksia käytettiin harvemmin, mutta pitempiaikaisesti.

– Puhelimen käyttö kaupungissa saattaa liittyä pysähtelyyn ja odotteluun.

"Tulos oli pettymys"

Nyt julkaistu tutkimus on osa isompaa tutkimusprojektia, jossa tavoitteena oli saada kännykän himokäyttäjät vähentämään puhelimen käyttöä ajaessa ja etenkin vaativissa liikennetilanteissa. Tavoitteessa epäonnistuttiin.

– Auton kojetauluun oli asennettu älypuhelin, joka keskusteli kuskin älypuhelimen kanssa. Se käytti hyväkseen muun muassa puhelimen sijaintitietoja ja varoitti kuljettajaa edessä havaituista vaativista tilanteista visuaalisella varoituskolmiolla. Se jopa huusi "huomio" kuljettajan koskettaessa kännykkäänsä näissä tilanteissa, Tuomo Kujala kertoo.

Vaikka kuskit raportoivat, että varoituksilla oli merkitystä, se ei näkynyt kännykän käytön vähenemisenä tai käytön muuna säätelynä. Sitä tutkimuksella ei voitu mitata, lisääntyikö kuskien valppaus.

– Tulos oli pettymys.

Tutkimuksen kontrollivaiheessa seurattiin kolmen kuukauden ajan 18–64-vuotiasta 22 miestä ja 8 naista, jotka autoilevat runsaasti ja käyttävät älypuhelinta säännöllisesti.

Kuljettajia tarkkailtiin jyväskyläläisen ohjelmistoyritys Ficonic Solutions Ltd:n kehittämällä laitteistolla, joka seurasi kuljettajan puhelimen näytön painalluksia ja tallensi auton sijainnin puhelimen käytön aikana.

Kysely: Käytätkö puhelinta auton ratissa?

 

Liisa-Maija Kuusela, 20, Äänekoski

En käytä koskaan puhelintani, kun ajan. Se on ihan tietoinen päätös, puhdasta järkeä. Puhelimen käyttö vie keskittymiskyvyn ajamisesta. Puhelimen pidän yleensä äänettömällä, mutta jos siinä on äänet ja puhelu tulee, en vastaa.

 

Veijo Mujunen, 71, Sumiainen

En koskaan käytä kännykkää, kun ajan autolla. Minulla on automaattinen puhelinvastaaja vieressä, vaimoni Reetta. Jos puhelin soi, ajan levikkeelle vastaamaan. Tekstiviestejä en lähetä juuri koskaan muutenkaan. En halua vaarantaa liikennettä.

 

Jarmo Arpiainen, 51, Äänekoski

Joskus käytän, mutta erittäin vähän. En välttämättä vastaa, jos puhelin soi – ellei vaimo tai tytär soita. Tekstiviestejä en lähetä ajaessa ja navigaattoria puhelimessani ei edes ole. Liikenteessä näkee uskomattomia puhelimen käyttäjiä.

 

Sanna Mikkola, 42, Suolahti

Kun puhelin soi, vastaan, vaikka ajan. Minulla on uusi auto, jossa on bluetooth-systeemi ja aion ottaa sen käyttöön. Ajan työmatkat Jyväskylään ja silloin tulee usein puhuttua. Tekstiviestejä en yleensä laita, joskus vain ok, muuten ote herpaantuu.

 

Vili Minkkinen, 21, Äänekoski

Kyllä käytän ajaessani älypuhelinta, vaikka eihän se järkevää ole. Vaihdan esimerkiksi musiikkia kännykän Spotifysta. Lisäksi lähetän joskus WhatsApp-viestejä. Puhumista autonratissa helpottaa auton bluetooth-systeemi.

 

Johanna Kaatila, 32, Suolahti

Jos puhelin piippaa ajaessa, saatan katsoa viestin, mutta yleensä en lue viestejä ajaessa. Jos ei ole ihan pakko, en kirjoita viestejä. Autossani on bluetooth ja laitan usein soittolistan soimaan puhelimesta ennen kuin lähden ajamaan, voin hallinnoida sitä ajotietokoneen kautta."

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .