Suomen rajan saa ylittää helikopterilla melko vapaasti – mistä tiedetään, ettei kyydissä ole "vihreitä miehiä"?

Suomen rajan voi ylittää helikopterilla melko vapaasti, jos kopteri tulee EU:n sisältä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista kerrotaan, että helikopterit lentävät yleensä ilmatilan alimmassa kerroksessa, jota ei varsinaisesti valvota.

– Helikopterit lentävät pääsääntöisesti matalalla, jolloin reittiä ei välttämättä tarvitse etukäteen ilmoittaa, silloin, kun kopteri lentää ohjaajan näköhavaintojen perusteella, Trafin Infra-palveluiden osastopäällikkö Jari Pöntinen sanoo.

EU:n sisältä tulevien lentojen osalta riittää ainoastaan lentosuunnitelman esittäminen lennonvarmistusyhtiö ANS Finlandille. Sen kummempia rajamuodollisuuksia tai tarkastuksia ei tehdä.

– Lentosuunnitelmassa kerrotaan esimerkiksi, mistä raja ylitetään, paljonko henkilömassaa on kyydissä ja mitkä ilma-aluksen rekisterimerkinnät ovat, lennonvarmistusyhtiö ANS Finlandin operatiivinen johtaja Heikki Isomaa kertoo.

Sen sijaan EU-rajojen ulkopuolelta tuleville lennoille tehdään rajatarkastus.

EU:n ulkopuolelta tulevan helikopterin pitää ilmoittaa lennonjohtoon rajan ylittämisestä, josta tieto välitetään Rajavartiolaitokselle.

– Koneen pilotti tekee lentosuunnitelman lennonjohdolle 24 tuntia ennen kuin lento saapuu esimerkiksi Lappeenrantaan. Meiltä lähdetään sitten sovittuna aikana tekemään rajatarkastus sinne, Nuijamaan rajatarkastusaseman päällikkö, kapteeni Kimmo Sainio kertoo.

Huolena Airiston Helmi

Suomessa on jo useamman vuoden ajan oltu huolestuneita esimerkiksi Paraisilla ja Haminassa nähdystä vilkkaasta helikopteriliikenteestä. Venäläistaustainen Airiston Helmi -yhtiö on hankkinut useita kiinteistöjä Turun saaristosta ja rakentanut kiinteistöilleen helikopterin laskeutumispaikkoja. Nyt Airiston Helmi -yhtiötä tutkitaan talousrikoksista.

Mistä tiedetään, että EU:n alueen sisältä tulevan helikopterin kyydissä on sitä, mitä ilmoitetaan, eikä vihreitä miehiä tai aseita? Näyttää siltä, että käytännössä ei juuri mistään.

– On helikopterin päällikön vastuulla, että rajamuodollisuudet täytetään, jos kyydissä on muita kuin EU-kansalaisia, Trafin Pöntinen vastaa.

Ylen vuonna 2016 kertomien tietojen mukaan Airiston Helmen helikopteri on saapunut Suomeen Venäjän sijaan Latviasta, joka on EU-maa.

ANS Finlandista kerrotaan, että EU-maasta tulevaa helikopteria seurataan vain lentoturvallisuuden osalta silloin, kun se lentää matalalla.

– Me valvomme niiden saapumista perille, eli teemme lentoturvallisuuteen liittyvää valvontaa. Nämä tiedot välittyvät kuitenkin meidän kauttamme myös Puolustusvoimien järjestelmiin, Isomaa sanoo.

Helikopteri ei välttämättä kuitenkaan näy ANS Finlandin tutkissa, ellei se ole lähellä lentokenttää.

Jos helikopteri laskeutuu yksityiselle laskeutumispaikalle ANS Finland saakin helikopterilta enää perillesaapumisilmoituksen, joka voidaan antaa myös puhelimitse.

Mutta miten helikopteria seurataan Suomen Ilmavoimissa? Siitä Uutissuomalaiselle annetaan vain niukasti tietoa.

– Suomen ilmatilaa valvotaan 24/7 vuoden jokaisena päivänä. Puolustusvoimat tekee tiivistä yhteistyötä siviiliviranomaisten, Finavian ja ANS Finlandin kanssa. Operatiivista suorituskykyä emme lähde avaamaan, Ilmavoimien tiedotuksesta kerrotaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .