Suomen sillat rapistuvat

Suomessa on noin tuhat peruskorjausta odottavaa huonokuntoista siltaa, ja joka vuosi listaan täytyy lisätä sata uutta kohdetta.

Nykyiset korjausmäärärahat riittävät näistä alle sadan sillan remontointiin, joten rästitöiden määrä kasvaa vuosittain muutamalla sillalla.

Siltojen kuntoa parhaillaan selvittävän Tiehallinnon työryhmän mielestä kierre on syytä katkaista. Silta-asiantuntijat ehdottavat korjausmäärärahojen tuntuvaa korottamista.

Tällä hetkellä Suomen hieman yli 14 400 sillan ylläpitoon ja korjaamiseen kuluu rahaa vuosittain neljäkymmentä miljoonaa euroa.

Hämeen tiepiirin tiejohtajan Mauri Pukkilan vetämä työryhmä kasvattaisi summaa kymmenellä miljoonalla eurolla.

- Korotetulla määrärahalla peruskorjattaisiin vuodessa liki kaksisataa siltaa, eli huonokuntoisten siltojen määrä vähenisi vuosittain noin sadalla. Vuoteen 2012 tai 2013 mennessä meillä olisi neljäsataa korjausta odottavaa siltaa nykyistä vähemmän. Kuusisataa huonokuntoista siltaa olisi jo kestävän kehityksen kannalta siedettävä tilanne.

Tiehallinnon pääjohtajan Jukka Hirvelän asettama työryhmä antaa loppuraporttinsa syyskuussa. Tämän jälkeen Hirvelä vie esityksen liikenne- ja viestintäministeriön pohdittavaksi.

- On tärkeää, että voimme kertoa päättäjille, kuinka paljon rahaa tarvitaan, etteivät sillat pääse rapistumaan. Ellei lisärahaa korjauksiin löydy, olemme 5-10 vuoden kuluttua suurissa vaikeuksissa siltojemme kanssa, tähdentää Pukkila.

Valtaosa korjausta odottavista silloista on rakennettu 1960- tai 1970-luvulla.

» Lue lisää Sunnuntaisuomalaisesta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.