Suomen tiet ovat surkeassa kunnossa – Jopa 34,5-metriset ajoneuvoyhdistelmät ollaan sallimassa, mutta tieverkko on heikko lenkki

Kuljetusalalla pyyhkii paremmin kuin vuosiin. Kuljetusmäärät ovat kasvaneet, samoin ajokilometrit. Monen yrityksen liikevaihto on kehittynyt myönteisesti. Mutta ongelmiakin on. Valtiovallan kaavaillut pitemmistä ajoneuvoista eivät käy yksiin vallitsevan totuuden kanssa: Suomen maantiet ovat surkeassa kunnossa.

Maanteille ollaan sallimassa jopa 9 metriä pitemmät ajoneuvoyhdistelmät eli tulevaisuudessa tiellä voisi kulkea jopa 34,5-metrinen, tavaraa täynnä oleva perävaunu- ja moduuliyhdistelmä.

Tämä ei miellytä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:ta, joka muistuttaa, että vaikka tiet tämän sallisivat, kymmenet liittymät eivät vedä näin pitkiä yhdistelmiä.

Yhdistys on julkistanut tuoreen barometrin kuljetusalan tämän hetkisestä tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä.

– Tästä barometristä välittyy vahvasti kuljetusalan noste. Tieverkko on tässä se heikoin lenkki, ja se täytyy vahvistaa ennen kuin lisätehoja pitkistä yhdistelmistä päästään hyödyntämään, tiivistää SKALin toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Talvihoito unohdettu

Toinen asia mikä estää nykyistä pitempiä ajoneuvoyhdistelmiä, on teiden talvihoidon taso. Lisäksi 34,5-metriset "rekat" vaativat katkaisupaikkoja, koska kaikille tuotantolaitoksille ei pääse niin pitkillä yhdistelmillä. Tällöin perävaunu on jätettävä tavarankäsittelyalueelle, ja lastia haettava tai jätettävä pelkällä vetoautolla. Näitä P-paikkoja ei ole nykyisin riittävästi.

Kuljetusyrittäjille tuottaa harmia uusien kuljettajien palkkaaminen. Maassa on kuljettajapula, ja se estää yrityksiä kasvamasta. Tässä asiassa pallo heitetään opetushallinnolle sekä koko kuljetusalalle. Alalle tuloa pitäisi SKALin mielestä lisätä.

Pakettiautoliikenne vapaaksi

Heinäkuun 1. päivä voimaan tulee liikennepalvelulaki, joka poistaa pakettiautoliikenteeltä liikenneluvat. Kalusto tulee olemaan edelleen suomalaisessa ajoneuvorekisterissä, ja yrityksen pitää olla Trafin rekisterissä.

SKALin barometri kertoo, että koska tavaraliikenteen yritykset voivat vastaisuudessa harjoittaa taksiliikennettä yhteisöluvalla, ne tulevat pitämään yhteisöluvistaan kiinni. Joka viides yrittäjistä aikoo laajentaa taksiliikenteeseen.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvontajärjestö. Järjestön jäsenistöön kuuluu 5 200 kuljetusyritystä ympäri Suomea.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .