Suomi tunnetaan maailmalla heikosti

Mielikuvat Suomesta ovat maailmalla heikkoja, mutta pääosin myönteisiä.

Tuoreesta tutkimuksesta käy ilmi, että Suomesta tunnetaan etenkin koulujärjestelmä, edistyksellinen teknologia ja puhdas luonto.

Heikkoutena Suomi-kuvassa on kuitenkin se, että Suomesta ei usein tiedetä juuri mitään.

Seppo Rainiston ja Teemu Moilasen laatima tutkimus Suomen maabrändin rakentaminen toimii pohjana Suomi-kuvan kehittämiselle. Sen on tilannut ulkoministeriön johtama Finland Promotion Board, joka vastaa Suomi-kuvan vahvistamisesta maailmalla.

Tutkijoiden mukaan myönteinen maabrändi edistää tutkitusti vientiä ja houkuttelee matkailijoita, osaavaa työvoimaa ja investointeja.

Heidän mukaansa Suomi tarvitsee ohjelman, jossa määritellään, mitä asioita Suomi-brändissä painotetaan ja miten brändiä vahvistetaan.

Ohjelman päälinjoja ideoi parhaillaan Jorma Ollilan vetämä korkean tason valtuuskunta.