Suomi tuomassa digitaalisen ajokortin yleiseen käyttöön – poliisi ei kelpuuta korttia

Trafi odottaa, että varsin moni suomalainen ottaa digitaalisen ajokortin heti sen julkaisun yhteydessä.

Suomessa saattaa muhia mittava kiista ajokorteista. Suomi on tuomassa pioneerina yleiseen käyttöön mobiiliajokortin eli digitaalisen ajokortin. Poliisi ei kuitenkaan kelpuuta uutta korttia ajo-oikeuden osoittavaksi ajokortiksi.

– Mobiiliajokortin kuluttajille ilmainen sovellus päästäneen lanseeraamaan loppukesästä 2018, sanoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ajo-oikeudet ja kortit -yksikön päällikkö Simo Karppinen.

Karppisen mukaan Trafi odottaa, että varsin moni suomalainen ottaa digitaalisen ajokortin heti sen julkaisun yhteydessä.

Poliisitarkastaja Timo Ajaste Poliisihallituksesta sitä vastoin kertoo, että poliisi ei kelpuuta digitaalista korttia ajo-oikeuden osoittavaksi ajokortiksi. Mobiiliajokortti voi hänen mukaansa saada virallisen aseman vain lainmuutoksella.

Muista maista mobiiliajokorttia ovat testanneet ainakin Hollanti sekä Britannian jotkin alueet.

– Suomi on kuitenkin tietääkseni ensimmäisenä maana Euroopassa tuomassa digitaalisen ajokortin kansalaisten yleiseen käyttöön, Karppinen sanoo.

Joulukuun puolivälissä mobiiliajokortti otettiin Suomessa testattavaksi noin tuhannen iPhone-puhelimen käyttäjän koeryhmässä. Keväällä vielä ennen yleistä käyttöönottoa testaus laajenee ryhmään Android-puhelimien omistajia.

Poliisihallituksen Ajaste myöntää, että digikortin kautta voisi olla mahdollista lähettää kortin omistajille hyödyllistä tietoa.

"Kiinnostaa monia Euroopan maita"

Digitaalinen ajokortti voi tuoda mieleen kysymyksen tietoturvasta. Karppisen mukaan ainakaan tähänastisen kokeilun aikana ei ole tullut ilmi oleellisia tietoturvapulmia.

Vaikka mobiilikortti saisi virallisen aseman, sen käyttäjän oikeusturva saattaa askarruttaa. Miten toimittaisiin esimerkiksi silloin, jos poliisi pysäyttää mobiiliajokortilla huristelevan syrjäseudulla, missä matkapuhelin ei kentän puutteen vuoksi toimi?

– Poliisilla on omat keinonsa tarkistaa asioita kuten henkilöllisyys. Saattaa olla kohtalaisen yleistä, että se perinteinenkin ajokortti on unohtunut rattiin istuessa kotiin. Tuo olisi samantyyppinen tilanne, Karppinen tuumii.

Posti on Karppisen mukaan antanut myönteistä palautetta mobiiliajokortista. Testiryhmä on käyttänyt digitaalista ajokorttia todistaessaan henkilöllisyytensä postipaketteja noudettaessa.

Sitä, milloin mobiiliajokorttia voisi käyttää koko EU:n alueella, Trafin Karppinen ei lähde ounastelemaan.

– Kansainvälisesti käyttöönotto kestää varmasti pidempään. EU:n ajokorttidirektiivit vaativat todennäköisesti muutoksia. Sen voi silti sanoa, että Euroopassa on paljon maita, jotka ovat kiinnostuneita tällaisesta ajokortista.

Ei salaseurannan väline

Viime vuonna suomalaisia kuohutti etenkin sosiaalisessa mediassa huoli siitä, yritetäänkö maahan luoda autoilijoiden GPS-seuranta tai muita vastaavia järjestelmiä.

Tänä vuonna Suomi on tuomassa yleiseen käyttöön mobiiliajokortin eli digitaalisen ajokortin. Mobiiliajokortin sovellus ei kuitenkaan tallenna tietoa käyttäjän sijainnista. Se ei siis ole seurannan väline.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin yksikönpäällikkö Simo Karppinen nimeää digitaalisen ajokortin eduksi muun muassa sen, että korttiin ollaan paraikaa rakentamassa viestit-palvelua.

– Viestillä voisi saada suoraan tiedon esimerkiksi siitä, jos ajokortti on syytä uusia pian. Jo nyt testiversiossa on käytössä ajoneuvotietojen haku rekisterinumerolla. Sinne ehkä pystytään lisäämään myös tarkempaa tietoa siitä, mitä ajoneuvoja kortilla saa ajaa.

Trafi on jo saanut sovelluksen kautta testikäyttäjiltä runsaasti hyödyllisiä ehdotuksia digikortin ominaisuuksien kehittämisestä.

Jos tai kun uusi kortti saa virallisen aseman, se tuo Karppisen mukaan arjen rutiinien kannalta parannuksen, ettei "aina tarvitse olla siinä lompakossa kiinni".

– Välillä saattaa tulla lähdetyksi autolla liikkeelle ilman lompakkoa. Matkapuhelin sen sijaan pysyy yleensä matkassa.