Suurimmissa kaupungeissa halvimmat bussiliput

Kertalipun bussiin saa edullisimmin pääkaupunkiseudulla. Helsingin seudun liikenteen alueella yhden vyöhykkeen sisällä matkustamiseen oikeuttava aikuisen kertalippu maksaa 2,20 euroa mobiilisovelluksella ostettuna ja 2,90 euroa automaatilta tai tekstiviestilippuna hankittuna.

Kalleinta kertalipulla matkustaminen on Joensuussa, jossa aikuisen yhden vyöhykkeen kertalippu maksaa 3,80 euroa; mobiilisovelluksella ostettuna lipun saa kuitenkin edullisimmillaan 3,40 eurolla. Tasarahakampanjassa lipun voi kuitenkin saada tiettyinä hiljaisina aikoina kahdella eurolla.

Uutissuomalainen vertaili asukasmäärältään Suomen 12 suurimman kaupungin joukkoliikenteen lippujen hintoja.

Hintoihin vaikuttaa moni tekijä

Kaupunkiseutujen joukkoliikenteen lippujen hintaeroja selittää moni tekijä. Hinnat ovat edullisimmat suurimmissa kaupungeissa, kuten Helsingin seudulla, koska joukkoliikenteen käyttäjiä on paljon. Asukasmäärältään pienemmissä kaupungeissa, kuten Joensuussa, lippujen hinnat ovat korkeammat.

– Mitä enemmän asiakkaita, sitä alemmat kustannukset ja päinvastoin. Hintaan vaikuttaa myös käytössä oleva lippu- ja maksujärjestelmä eri vyöhykkeineen, kertoo liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna Kuntaliitosta.

Jos lipun haluaa ostaa bussista, Helsingin seutua edullisempaa on matkustaa Tampereella, Turussa ja Jyväskylässä. Näissä kaupungeissa yhden vyöhykkeen ja Tampereella edullisimman kahden vyöhykkeen sisällä matkustamiseen oikeuttava aikuisen kertalippu maksaa kolme euroa. Helsingin seudulla bussissa ostettavasta lipusta on pulitettava 3,20 euroa.

Kuopiossa, Oulussa ja Porissa aikuisen kertalippu maksaa 3,30 euroa. Lahdessa edullisin on kahden vyöhykkeen lippu, 3,40 euroa. Kouvolassa kertalipusta saa pulittaa 3,50 euroa.

Kuukausilipun hinnalla ei autoile kuukautta

Kuukausilipun aikuiselle yhden vyöhykkeen sisällä matkustamiseen saa edullisimmin Kouvolassa, 44 eurolla, vaikka Kouvolassa kertalippu bussista ostettuna on toiseksi kallein.

Kallein aikuisen kuukausilippu on kertalipun tapaan Joensuussa, 66 euroa. Muissa kaupungeissa kuukausilipun hinnat vaihtelevat Tampereen 51 eurosta Jyväskylän 60 euroon.

– Kaupungit ovat panostaneet etenkin kuukausilippuihin, ja niiden hinnat on saatu hyvin edullisiksi. Kalleimmallakaan kuukausilipun hinnalla ei pysty autoilemaan kuukautta, sanoo toiminnanjohtaja Minna Soininen Suomen Paikallisliikenneliitosta.

Lipun hinnasta noin puolet tukea

Lippujen hintoihin vaikuttaa myös se, miten paljon kaupungit tukevat joukkoliikennettä. Lipun todellisesta hinnasta asiakas maksaa noin puolet, ja toinen puoli on tukea. Kaupunkien lisäksi myös valtio tukee joukkoliikennettä.

– Tuesta valtionavustuksen osuus vaihtelee Helsingin seudun liikenteen muutamasta prosentista keskisuurten kaupunkiseutujen noin 20 prosenttiin, kertoo joukkoliikenneasiantuntija Toni Bärman Liikennevirastosta.

Vilkuna huomauttaa, että kuntien tuen takia hintaan vaikuttavat poliittiset päätökset.

– Näin ollen hinta ei muodostu samaksi joka paikassa.

Joukkoliikenteen järjestäminen ei ole kunnille lakisääteinen eli pakollinen tehtävä.

– Toimiva joukkoliikenne on kuitenkin tärkeä elinvoimatekijä kaupungeille, sanoo Soininen.

Kaupunkien joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvussa

Matkustajamäärät suurten ja keskisuurten kaupunkien paikallisliikenteessä ovat olleet reippaassa kasvussa. Vuodesta 2015 vuoteen 2016 määrät kasvoivat jopa toistakymmentä prosenttia. Eniten kasvua oli Kuopiossa ja Oulussa, noin 14 prosenttia. Jyväskylässä kasvua oli yli 11 prosenttia ja Lahdessa ja Joensuussa yli viisi prosenttia.

Kasvu jatkui myös vuodesta 2016 vuoteen 2017. Edelleen Kuopiossa ja Oulussa matkustajamäärien kasvu oli Lappeenrannan ohella suurin, yli yhdeksän prosenttia. Joensuussa matkustajamäärät kasvoivat lähes seitsemän prosenttia ja Lahdessa kolme prosenttia.

– Matkustajamäärien kasvuluvut ovat olleet aivan huikeita, iloitsee Soininen.

Matkustajamäärien kasvu liittyy vuoden 2014 joukkoliikenteen uudistukseen, jolloin kaupunkiseuduille tuli yhtenäiset lippujärjestelmät ja uusia, aiempaa edullisempia lipputuotteita. Joukkoliikenteen kilpailuttamisen myötä kaupungit ovat pystyneet nostamaan liikenteen palvelutasoa.

– Myös joukkoliikenteen kanssa yhteensopivat maankäyttöratkaisut ovat vaikuttaneet kasvuun, kertoo Soininen.

Esimerkiksi Kuopiossa kasvu perustuu joukkoliikenteen kasvuun Saaristokaupunkiin.

– Jyväskylässä taas paikallisliikenteen onnistunut brändäys Linkki-liikenteeksi kasvatti matkustajamääriä, huomauttaa Soininen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .