Syyttäjä punnitsee Laukaan kunnan osuutta maneesiturmaan

Syyttäjä punnitsee Laukaan kunnan rakennusvalvonnan työntekijöiden osuutta maneesiturmaan. Mahdolliset rikosnimikkeet ovat poliisin mukaan tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen, kuolemantuottamus ja neljä vammantuottamusta.

Poliisi kertoi esitutkinnan valmistumisesta perjantaina ja tapaus siirtyy nyt syyttäjän harkintaan. Ratsastuskäytössä ollut maneesirakennus sortui kesken ratsastustunnin helmikuussa 2013. Onnettomuudessa kuoli yksi ja vammautui neljä ihmistä.

Esitutkinnassa kävi ilmi, että Laukaan maneesirakennuksen kaltaisten Isola-nimellä toimitettujen hallien vaarallisuus oli ollut viranomaisten tiedossa jo vuonna 2010, jolloin Onnettomuustutkintakeskus oli antanut Liedossa tapahtuneen samanlaisen rakennuksen sortumisen jälkeen rakenteiden turvallisuuspuutteita koskevan uhkailmoituksen. Uhkailmoitus oli välittynyt Laukaan kunnan rakennusvalvontaan, mutta ei Laukaan ratsastuskoulun yrittäjälle.

Esitutkintaa rajoitettiin

Syyttäjä päätti esitutkinnan rajoittamisesta joiltakin osin jo tutkinnan aikana.

Suunnittelusta vastannut henkilö on kuollut, joten esitutkinta hänen osaltaan on päätetty.  Suunnitteluun mahdollisesti osallistuneiden muiden henkilöiden osalta syyttäjä on tehnyt päätöksen esitutkinnan rajoittamisesta sillä perusteella, ettei heidän osaltaan näyttöä mitä ilmeisimmin olisi saatavissa.

Onnettomuustutkintakeskuksen suorittamassa turvallisuustutkinnassa havaittiin vakavia epäkohtia ja virheitä sekä maneesin suunnittelussa, konepajatoteutuksessa että rakentamisprosessissa.

Vastuukysymysten selvittämiseksi poliisi pyysi Teknologian tutkimuskeskus VTT:n arvion siitä, mikä merkitys havaituilla puutteilla on ollut rakennuksen sortumisessa.  VTT:n arvion mukaan selvin epäkohta on ollut liitosten suunnittelussa. Epäkohtien on katsottu olevan niin suuria, että kaikkien vastaavanlaisten hallien tulisi olla käyttökiellossa ja ne tulisi purkaa välittömästi.

VTT:n arvion perusteella kolminivelkehän kriittisimmät liitokset voivat kestää enintään kuorman 80-90 kg/m2, joka on noin puolet mitoituskuormasta 180 kg/m2.  Onnettomuuden aikaan maastossa mitattu lumikuorma oli 60-130 kg/m2.

VTT:n arvion mukaan rakenteen sortuminen olisi voinut johtua myös kehän konepajavalmistuksesta, mutta todennäköisesti vasta onnettomuustilannetta suuremmilla lumikuormilla.  Tämän vuoksi syyttäjä on tehnyt valmistajan osalta päätöksen esitutkinnan rajoittamisesta.

VTT:n arvion mukaan myös pystytyksessä oli tehty virheitä, mutta niiden merkitys on pieni verrattuna suunnittelussa ja valmistuksessa ilmenneisiin epäkohtiin. Rakennuslakirikkomuksina teot ovat vanhentuneet ja poliisi on päättiesitutkinnan tältä osin.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .