Tällaisia liikennesakkoja suomalaiset saavat ulkomailla

Autoliiton tekemän automatkailututkimuksen mukaan suomalaiset tekevät aiempaa lyhyempiä automatkoja ulkomaille. Näin ollen lähimaat ovat kasvattaneet suosiotaan automatkoista, mutta myös lento ja auton vuokraaminen kohteessa -yhdistelmä on lisääntynyt reilusti.

Ruotsi nousi suomalaisten automatkailijoiden ykkösmaaksi. Automatkailijoista länsinaapurimme suosikikseen ilmoitti 46 %. Saksa jäi toiseksi, 34 %, ja kolmanneksi ylsi Viro, 30 %. Saksa on aiemmin ollut suomalaisautoilijoiden suosiossa, mutta viimeisimmässä kyselyssä sen suosio romahti peräti 25 prosenttiyksikköä.

Vaikka Saksa on aiemmin ollut suomalaisten suosikki, saksalainen liikennekulttuuri nousi yhä Ruotsin edelle. Suomalaiset sopeutuvat kulkuneuvoineen hyvin maahan kuin maahan, sillä hankalaksi liikennekulttuuri koettiin käytännössä vain Puolassa, Autoliitto kertaa tutkimuksen tuloksia.

Autoliitto keräsi tutkimukseen vastauksia touko-lokakuun välisenä aikana vuonna 2013. Tutkimukseen tuli 1 721 vastausta.

Puola epämiellyttävin maa ajaa autolla

Puolasta tuli myös eniten mainintoja siitä, että olo tuntui turvattomalta liikenteen ja varkaustapausten takia. Turvattomuutta koettiin myös Baltian maissa ja Venäjällä.

Yleisimmät syyt suomalaisten saamille sakoille ulkomailla olivat ylinopeudet sekä moottoritiemaksujen ja tietullien laiminlyönti. Myös väärinpysäköinti aiheutti ylimääräisiä kustannuksia.

Sakkojen summat ja syyt vaihtelivat. Esimerkiksi suomalaisten Saksassa saamat ylinopeussakot olivat 25–250 euroa.

Itävallassa matkailijaa muistettiin sakolla, kun moottoritietarra oli liimattu väärään ikkunaan, Norjassa pyörätiellä ajaminen maksoi 410 euroa ja Kroatiassa keltaisen viivan ylittäminen maksoi 25 euroa. Yksi matkailija osui autollaan lampaaseen Norjassa – lammas kuoli ja poliisi määräsi tapauksesta sakon.

Yli 70 % ulkomailla määrätyistä sakoista piti maksaa heti paikan päällä.