Tämä syynä myöhästyneeseen kaukojunaan yhä useammin – "Hälyttävässä kasvussa"

Radanpidosta aiheutuvien myöhästymisten osuus kaukojunien myöhästymisistä on lisääntynyt. Toukokuussa 59,3 prosenttia myöhästymisistä johtui rataverkon ongelmista. Vielä kesä- ja heinäkuussakin rataverkkoon liittyvät syyt aiheuttivat vajaat puolet myöhästymisistä.

Touko–heinäkuussa vajaa viidennes kaukoliikenteen junista saapui yli viisi minuuttia myöhässä määräasemalle.

– Radanpidosta johtuneet myöhästelyt ovat hälyttävässä kasvussa ja lähenevät puolta kaikista kaukojunien myöhästymisten syistä, sanoo VR:n junaliikennöinnin johtaja Petri Auno.

Aunon mukaan vanha peukalosääntö on ollut, että kolmannes viivästyksistä johtuu rataverkosta, kolmannes VR:stä johtuvista syistä, lähinnä kalustosta, ja kolmannes muista syistä, kuten säästä, matkustajaruuhkista ja onnettomuuksista, mutta nyt rataverkon osuus on lähtenyt kasvuun.

Rataverkon ylläpito, kehittäminen ja kunnossapito ovat Liikenneviraston vastuulla. Rahoitus, ensi vuonna noin 370 miljoonaa euroa, tulee valtiolta ja ratamaksuista.

Korjausvelka vaikuttaa junien täsmällisyyteen

Radanpidosta johtuvaan junien myöhästymisiin suurin syy on ratarakenteiden sekä liikenteenohjaustekniikan vanhentuminen ja epäluotettavuus. Aunon mukaan esimerkiksi junien turvallisesta kulusta huolehtivien liikenteenohjauslaitteiden viat ilmentävät rataverkon korjausvelkaa.

– Turvalaitteissa on runsaasti vikoja, joista aiheutuu sekä nopeusrajoituksia että liikenteen katkoksia. Laitekannassa on myös elinkaarensa loppupäässä olevia osia.

Korjausvelan määrää vähennetään erillisellä korjausvelkaohjelmalla, jossa vuosina 2016–18 on 33 ratakohdetta. Raha ei mene pelkästään radanpitoon, vaan sillä kunnostetaan myös esimerkiksi raakapuuterminaaleja.

– Tänä kesänä on ollut aiempaa enemmän kunnostustöitä radoilla ja liikenteenohjauksesta huolehtivissa asetinlaitteissa, mikä on aiheuttanut myöhästymisiä, kertoo rataverkon käyttö -yksikön päällikkö Jukka Ronni Liikennevirastosta.

Yksi ongelma on ollut se, että kunnostusurakoihin ei ole saatu riittävästi ammattitaitoista työvoimaa. Vaihteiden uusiminen on vaikeutunut osien saatavuusongelmien takia.

– Ongelmat heijastuvat etenkin kaukojunaliikenteeseen. Täsmällisyyttä pyritään parantamaan yhdessä VR:n kanssa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .