Tässä tutkittu tulos: Kuinka kaukaa lähiruoka voi tulla?

Paikallista halutaan suosia pääasiassa siksi, että se tukee alueen työllisyyttä ja elinvoimaa.

Suomalaisista enemmistölle lähiruoka tarkoittaa ruokaa, joka on tuotettu alle 50 kilometrin sisällä. Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimukseen vastanneista 83 prosenttia piti 50 kilometriä lähiruoan rajana. Sadan kilometrin sisällä tuotettua elintarviketta pitää paikallisena vielä 50 prosenttia suomalaisista.

– Suomalaisille paikallisuus on alkuperämaan rinnalla merkitsevä tekijä ruokaostoksilla. Tutkimuksemme mukaan paikallisia tuotteita valitsemalla suomalaiset haluavat tukea erityisesti alueen työllisyyttä ja elinvoimaa, kertoo projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta.

Paikallista halutaan suosia pääasiassa siksi, että se tukee alueen työllisyyttä ja elinvoimaa. Myös ympäristöystävällisyys ja varmuus tuotteen alkuperästä ovat tärkeitä syitä lähiruoan ostamiselle.

Tutkimuksen mukaan lähiruokaa suositaan erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Lähiruoka on kasvava trendi ja ruoalle on kysyntää, mutta paikallisten elintarvikkeiden on oltava vaivattomasti kuluttajien saatavilla.

Tutkimuksen tiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemään kyselytutkimukseen vastasi 2014 18–79-vuotiasta suomalaista. Kysely toteutettiin maaliskuussa.