Taksiliikenteen vapautuminen ei näkynyt Jyväskylässä heti – muutama asiakas kyseli hintaa

Taksinkuljettajat uskovat, että töitä riittää tulevaisuudessakin kasvavasta kilpailusta huolimatta.

Taksiliikenteen vapautuminen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä ei välittömästi näkynyt Jyväskylän katukuvassa. Joissakin kaupungeissa takseja voi jo kilpailuttaa, mutta Keski-Suomessa muutosta kyytien hintoihin ei sunnuntaina ollut tullut.

Keski-Suomessa toimivat kyydinvälitysyhtiöt ovat jo aiemmin ilmoittaneet, että taksin hinta pysyy toistaiseksi entisellään. Yrittäjät voivat halutessaan tarjota myös alennuksia.

Samat tilausnumerot palvelevat ja Jytaksilta kyydin voi tilata myös mobiilisovelluksella. Suomen Taksiliiton Valopilkku-sovellus ei ole koko Suomessa enää käytössä, sillä Taksi Helsinki on ostanut sen itselleen.

Jyväskylän matkakeskuksen edessä taksin ovenkahvaan kättä ojentaessa kuljettaja heiluattaa kättään ja osoittaa edessä olevaa autoa. Periaatteessa lakimuutoksen myötä asiakas saisi kuitenkin valita haluamansa näköisen ja merkkisen auton.

– Meillä on ollut yhteisymmärrys, että vielä mennään vanhojen käytäntöjen mukaan, kertoo säynätsalolainen kuljettaja Eeva Kitinprami.

Kitinprami kertoo ajaneensa kyydin Keljosta matkakeskukselle ja jääneensä asemalle odottamaan seuraavaa asiakasta.

– Jytaksilla ei kuukauteen ole ollut päivystysvelvollisuutta tai asemapaikkoja. Aikaisemmin minun olisi pitänyt palata omalle asemapaikalleni Muurameen, Kitinprami sanoo.

Lakimuutosyönä töissä olleen Kitinpramin mukaan yksikään asiakas ei kysynyt taksin hintaa.

Jyväskyläläisen taksiyrittäjän Jarmo Nymanin kokemus oli erilainen.

– Kyllä muutama asiakas kyseli hintaa, mutta sanoin vain, että saman verran kuin ennenkin.

Myös Nyman oli muutosyönä töissä, eikä huomannut mitään normaalista lauantaiyöstä poikkeavaa.

– Ehkä vähän vähemmän töitä Jyväskylässä, kun tapahtumat olivat toisaalla, Nyman arvioi.

Yrittäjät eivät sunnuntaipäivänä olleet huolissaan lain vapautumisesta ja kasvavasta kilpailusta.

– Saahan tätä alaa tulla kokeilemaan, mutta ei tämä mikään kultakaivos ole, Kitinprami naurahtaa.

Paikallisille toimijoille tulee varmasti yksittäisiä kilpailijoita, mutta mahdollisesti myös suurempia, kuten Uber tai Kovanen.

– Seurataan rauhassa, mitä muutos saa aikaan. Ei tässä ainakaan vielä toimeentulo sen enempää huoleta kuin ennenkään, Nyman sanoo.

Molemmat uskovat, että taksinkuljettajille riittää töitä jatkossakin.

– Meillä on paljon vakioasiakkaita, joiden palveleminen on jatkossakin erittäin merkittävä osa liiketoimintaa, Kitinprami linjaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .