Taksiluvilla on käsittelijä myös Jyväskylässä, asiakaspalvelu on keskitetty Helsinkiin

Heinäkuinen taksilain muutos muutti myös Trafin eli Liikenteen turvallisuusviraston Jyväskylän toimistossa työskentelevän asiantuntija Outi Vilanderin arkea. Hallinnollisesti Vilanderin työnantaja muuttui jo toista kertaa parissa vuodessa. Työhuone on pysynyt koko ajan samana, ja juuri nyt työssä pitää kiirettä.

– Meitä taksilupien käsittelijöitä on eri kaupungeissa yhteensä yli 20. Jyväskylän lisäksi työntekijät Mikkelissä, Kuopiossa, Tampereella, Kouvolassa, Turussa, Seinäjoella Vaasassa, Rovaniemellä ja Helsingissä purkavat nyt muutoksen tuomaa ruuhkaa. Asiakaspalvelua taksilupa-asioissa on vain Helsingissä, kertoo Vilander.

Muihin kuin Helsingin toimistoon ei asiakkaan kannata mennä paikan päälle. Muissa keskitytään sähköisiin hakemuksiin. Myös paperiset hakemukset käsitellään. Ne postitetaan Helsinkiin, jossa ne liitetään samaan järjestelmään. Taksiluvat olivat ennen heinäkuun muutosta keskitetty neljään ely-keskukseen. Jyväskylässä työskentelevä Vilander keskistysvaiheessa muutti Keski-Suomen ely-keskuksesta Pohjois-Savon elyn palvelukseen. Heinäkuun alussa hänestä tuli Trafin virkailija.

Heinäkuun muutoksessa alueellinen käsittely lakkasi ja kuntakiintiöt sekä hakuajat poistuivat. Sähköiset hakemukset ovat nyt ensisijaisia.

– Lomake löytyy Trafin nettisivulta. Hakija voi jättää sen milloin vain. Hakemukset käsitellään järjestelmään kirjautumisjärjestyksessä. Muutoksen jälkeen jätettyjen lupien määrää voi luonnehtia valtavaksi. Kiintiöiden poistuttua taksilupaan vaaditaan tietyt tarkasti pohditut edellytykset. Kuka tahansa nämä edellytykset täyttävä hakija saa taksiluvan, eli viranomaiset eivät rajoita toimijoiden määrää. Alan toimijoiden määrä ainakin nyt alussa kasvaa merkittävästi, ennakoi Vilander.

Juuri nyt virkailijat purkavat lupasumaa. Kaikkien käsittelijöiden työsarkaa tullaan laajentamaan jatkossa muihin liikennelupiin.

– Loman aikana työpöydälleni oli kertynyt vielä sellaisia asiakaspalveluasioita, jotka hoidetaan Helsingissä. Ne materiaalit laitoin postina eteenpäin. Alun jälkeen organisaatio saadaan asettumaan uomiinsa, ja meille kaikille tulevat taksilupien ohessa käsittelyyn tavara- sekä joukkoliikenneluvat, sanoo Vilander.

Taksilain suurin muutos matkustajan näkökulmasta on hinnoittelun vapautuminen. Se tekee siitä myös läpinäkyvämpää. Uusi laki edellyttää, että hintatiedot ovat selkeästi näkyvillä. Näin matkustaja voi jo ennen matkan alkamista arvioida taksimatkan hinnan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .