Taksit mukaan liikennekaareen – lupa tarvitaan jatkossakin

Taksitoimintaan tarvitaan jatkossakin lupa, mutta määrä- ja hintasääntelystä luovutaan.

Liikennekaaren vaikutus taksikyydin hintaan jää vielä nähtäväksi. Hallituksen esityksessä liikennekaaresta ehdotetaan, että hinnat määräytyisivät jatkossa markkinaehtoisesti. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi voisi tarvittaessa asettaa enimmäishinnat, jos hinnat nousevat kohtuuttomiksi. Lisäksi Trafilla olisi velvollisuus seurata uudistuksen vaikutuksia markkinatilanteeseen.

Hallituksen kaavailemat muutokset voivat tuoda lisää takseja liikenteeseen. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan taksimarkkinoista ja niiden vaikutuksesta talouteen on tehty useita selvityksiä.

– Lähtökohtainen arvio on, että uusien palveluiden syntyessä hinnat laskevat alaspäin, Berner sanoi.

Taksiliiton puheenjohtaja Jari Lemmetyinen arvioi, että liikennekaaren vaikutus hintoihin riippuu kysynnästä ja sesongista.

– Saattaa olla päiviä ja tilanteita, että voi olla, että halpenee, mutta aivan varmasti tulee tilanteita, että hinnat nousevat. En usko, että joulupäivänä enää ajetaan sitten samoilla hinnoilla kuin nykyjärjestelmän aikana.

Helsingissä kyytiä odottanut taksinkuljettaja Sampo Kaarenmaa uskoo, että uudistus ei ole asiakkaan kannalta edullisin. Hän arvioi, että hinnat nousevat, kun yrittäjät saavat hinnoitella omat taksansa.

Taksiyrittäjä Petri Herralan mukaan taas liikennekaaren hintavaikutuksen arviointi on vaikeaa. Hän arvioi, että jos takseja tulee lisää, niin hinnat saattavat laskea.

– Tässähän ehtii tietysti paljon tapahtua ennen kuin muutokset tulevat voimaan. Suurin ongelma alalla tällä hetkellä ovat pienet katteet, Herrala pohtii.

Herrala huomauttaa, että nykytilanteessakin on hankalaa löytää vastuuntuntoisia työntekijöitä taksia ajamaan.

Samat säännöt kaikille

Taksitoimintaan tarvitaan jatkossakin lupa, mutta määrä- ja hintasääntelystä luovutaan. Taksiluvasta tulisi yrityskohtainen, ja sen lisäksi kuljettajalta vaadittaisiin ajolupa. Samat säännöt koskisivat myös muita kyydinvälittäjiä, kuten Uberia.

Taksiliiton Lemmetyinen on tyytyväinen, että lupaa vaaditaan kaikilta. Hän sanoo, että alkuun uudistus saattaa innostaa alalle uusia yrittäjiä, mutta uskoo tilanteen tasaantuvan parissa vuodessa.

Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisemasta PricewaterhouseCoopersin selvityksestä käy ilmi, että esimerkiksi Ruotsissa taksiliikenteen vapauttaminen ei merkittävästi vaikuttanut taksiyritysten käytössä olevien autojen määrään. Selvityksessä todetaan, että todennäköisin tilanne Suomessakin on, että taksiyritysten määrä laskee, mutta niiden koko kasvaa.

Maaseudultakin pääsee taksiin

Perinteistä taksitoimintaa puolustaneelle perussuomalaisille kelpasi malli, jossa määräsääntelystä luovutaan. Puolustusministeri Jussi Niinistön (ps.) mukaan olisi ollut vaikeaa, jos olisi suoraan rysäytetty Ruotsin malli, jossa olisi luovuttu määräsääntelystä ja samalla myös muita normeja olisi heikennetty.

– Nyt luovutaan määräsääntelystä, mutta erittäin tiukoin ehdoin jatkossakin Suomessa saa harjoittaa taksiautoilua, Niinistö sanoi STT:lle.

Sääntelyn purkamisessa on huolehdittu siitä, että riittäkö takseja myös harvaan asutetuille alueille.

Taksiliitto arvelee maaseudun taksiyrittäjien pysyvän omilla alueillaan.

– Meillä on tosin nykyiselläänkin ollut pieni ongelma uusien yrittäjien saamisessa maaseudulle, Lemmetyinen sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uber kritisoi liikennekaaren pitkää siirtymäaikaa

Linja-autoliitto: Liikennepolitiikka tälle vuosisadalle