Taloyhtiö­autot vielä harvinaisia –  Uudis- ja lisärakentamisessa taloyhtiöautot kiinnostavat Jyväskylässä, kertovat rakennusliikkeet

Myös taloyhtiöille markkinoidaan yhteiskäyttöautoja. Esimerkiksi Omago Oy tarjoaa taloyhtiöasukkaille mahdollisuutta hankkia talon pihaan yhteiskäyttöauto, jos taloyhtiön 10 asukasta sitoutuu auton käyttöön.

Toimitusjohtaja Tommi Jokelaisen mukaan tähän mennessä yritys on toimittanut muutamia yhteiskäyttöautoja Etelä-Suomeen.

– Keski-Suomeen ei ole vielä tilattu meiltä autoja, Jokelainen kertoo.

 

Toistaiseksi taloyhtiöiden yhteiskäyttöautot ovat Jyväskylässä harvinaisia. Jyväskylän ensimmäinen yhteiskäyttöauto tuli kolmelle taloyhtiölle Ainolaan vuonna 2015 Lumo-kodeille.

Sittemmin palvelu on laajentunut kaikille Lumo-kotien asukkaille. Kaksi vuotta sitten henkilöauton rinnalle tuli pakettiauto. Lumo-kotien autoja pyörittää alan suurin toimija 24Rent.

24Rentin toimitusjohtaja Matti Hännisen mukaan yritys on kiinnostunut toimittamaan Jyväskylään lisää taloyhtiöautoja esimerkiksi uudis- tai lisärakennuskohteisiin.

– Rakennusliikkeiden ja kaupunkien kiinnostus on kasvussa. Sopimusneuvotteluja käydään parhaillaankin useasta kohteesta Jyväskylässä. Kun muutetaan esimerkiksi liikehuoneistoja asuinhuoneistoiksi, parkkipaikoista on usein pulaa, Hänninen kommentoi.

Laukaalainen Automyynti A&H on myös tekemässä tarjouksia taloyhtiöille Jyväskylään ja Vantaalle taloyhtiöautoista, kertoo toimitusjohtaja Aki Penttinen. Nykyisin yhtiöllä on jo yliopistoväelle tarkoitetut yhteiskäyttöautot Jyväskylässä Kortepohjan ylioppilaskylässä.

 

Vuokra-asuntoja tarjoavilla Lumo-kodeilla yhteiskäyttöautot ovat yksi lisä asukkaiden palveluihin. Lumo-kodeilla on koko maassa 17 vuokrattavaa henkilöautoa ja 10 pakettiautoa, jotka sijaitsevat isoimmissa kaupungeissa.

– Kysyntä kasvaa hiljalleen. Koko maassa yhteiskäyttöautoa on käyttänyt noin 500 meidän asukasta, Lumo-kotien asiakkuuspäällikkö Pekka Kivistö kertoo.

Jyväskyläss ä Lumo-kodeilla on vajaat 1700 vuokra-asuntoa. Asukkaista vain pieni osa käyttää yhteiskäyttöautoja.

–  Jyväskylässä 143 Lumo-kotien asukasta on rekisteröitynyt yhteiskäyttöautojen käyttäjäksi. Tampereella rekisteröityneitä käyttäjiä on 309, kertoo 24Rentin myynti- ja markkinointikoordinaattori Elina Toiminen.

Viime vuonna Jyväskylässä autojen käyttäjäksi rekisteröityi 48 uutta asukasta. 

 

Lumo-kotien aluepäällikkö Harri Lehtosen mukaan yhteiskäyttöauto sopii ihmisille, joilla auton tarve on satunnaista.

– Jotkut käyttävät autoa asiointiin ja jotkut lomamatkoihin. Pakettiautoa käytetään paljon muuttoihin, Lehtonen kertoo.

Lehtonen uskoo, että yhteiskäyttöautot yleistyvät pikkuhiljaa. 

– Jo nyt osa vuokralaisista kysyy asunnon hakemisen yhteydessä, onko meillä yhteiskäyttöautoa. Oman autopaikan hankkiminen erityisesti keskustasta on usein hankalaa ja kallista. Lisäksi yhteiskäyttöauto on ekologinen vaihtoehto, hän sanoo.

 

Rakennusliike YIT:n aluejohtaja Mikko Rädyn mukaan yhteiskäyttöautot voivat mahdollistaa sen, että uudiskohteissa kiinteistöille ei tarvitse kaavoittaa niin paljon autopaikkoja.

– Autoilukulttuuri on murroksessa eivätkä kuluttajat halua enää ostaa kalliita pysäköintipaikkoja. Yhteiskäyttöautot mahdollistavat edullisemmat rakennuskustannukset, ja olemme kiinnostuneita, mikäli kuluttajilta tällaisia toiveita tulee, Räty sanoo.

– Tulevaisuutta voisi olla, että yhteiskäyttöauto sisältyy asunnon hintaan, Räty arvelee.

Skanskalla on yksikönjohtaja Toni Tuomolan mukaan Tampereella uudiskohteissa kolme yhteiskäyttöautoa. Autot ovat useampien taloyhtiöiden asukkaiden käytössä.

– Uskon, että myös Jyväskylään tulee lähitulevaisuudessa yhteiskäyttöauto johonkin kohteeseemme, hän arvioi.

 

Vapaudenkatu 79 täydennysrakentaminen on ensimmäinen kohde Jyväskylässä, jossa kaavamuutos mahdollistaa tavallista pienemmän parkkipaikkojen määrän.

Yhtä yhteiskäyttöautopaikkaa kohti voidaan vähentää kaavan velvoittamasta autopaikkamäärästä korkeintaan viisi paikkaa, yhteensä enintään 20 prosenttia paikkojen kokonaismäärästä.

Kohteeseen 32 uutta asuntoa rakentava Rakennus Kaseva aikoo toimitusjohtaja Ville Karin mukaan myös hyödyntää mahdollisuutta pienempään parkkipaikkojen määrään.

– Selvitämme, löydämmekö palvelun toteuttajaksi toimijan, joka on valmis sitoutumaan autopaikkaan kaupungin asettamien ehtojen mukaisesti 10 vuodeksi, Kari kommentoi.

 

Jyväskylän Kankaalle ollaan vielä tänä vuonna hankkimassa kahta yhteiskäyttöautoa. Verkostopäällikkö Tanja Oksan mukaan tällä hetkellä selvitellään, mikä olisi paras vaihtoehto toimintamalliksi, kun toimijoita alueella on paljon.

– On päätettävä, mikä taho tekee vuokrasopimuksen operaattorin kanssa. Haluamme, että auto on mahdollisimman monen toimijan käytettävissä, Oksa sanoo.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .