Taloyhtiöille on tarjolla iso avustus sähköautojen latauspisteisiin

Jyväskylän Energia on tehnyt kymmeniä selvityksiä taloyhtiöil­le ja parkkihalleille sähköautojen latauspisteistä.

Asuinrakennuksen omistaville taloyhtiöille ja vuokrataloyhtiöille on tarjolla Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskukselta Aralta muhkeat avustukset, mutta hyväksyttävä hakemus vaatii tarkat suunnitelmat ja selkeät päätökset. Avustushakemuksia Ara ei ole vielä saanut Jyväskylästä.

Isännöitsijä Kari Kallio Jyväskylän Kiinteistöpalvelusta pitää Vapaudenkadun varrella olevalle kiinteistölle laadittua selvitystä hyvänä ja perusteellisena pohjana päätöksenteolle.

– Tästä selviää kustannusarviot eri vaihtoehdoille, mitä toimenpiteitä verkko vaatii, kuinka monta latauspistettä verkko nykyisellään kestäisi sekä myös ohjeet päätöksentekoon eri vaihtoehdoissa. En usko, että avustukset sinänsä ratkaisevat näitä tulevaisuuden kannalta välttämättömiä päätöksiä, mutta osaltaan helpottavat niitä. Jyväskyläläisissä yhtiöissä ensimmäiset päätökset tehdään vielä tänä vuonna, arvioi Kallio.

Aran rahoitusta voi saada enintään 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista ja enintään 90 000 euroa. Yhden tuensaajan tuki voi kuitenkin olla kolmen vuoden aikana enintään 200 000 euroa, jos anojana on taloudellinen toimija kuten vuokrataloyhtiö.

– Tämä on merkittävä yhteiskunnan toimenpide sähköautoilun edistämiseksi. Tavoitteena on, että vuonna 2030 sähköautoja olisi liikenteessä 250 000, ja mielelläni näkisin latauspisteiden yleistymisen kulkevan sähköautojen yleistymisen rinnalla, sanoo Aran ylitarkastaja Tapio Kallioinen.

Edellytyksenä avustukselle on, että sähköautojen latausmahdollisuus toteutetaan vähintään viidelle autolle. Kustannuksiin hyväksytään kartoitus latauspisteiden asentamismahdollisuudesta ja sijoituksesta, hankesuunnitelma ja kiinteistön sähköliittymään, sähköpääkeskukseen sekä kaapelointeihin kohdistuvat muutostyöt ja näihin liittyvät tavanomaiset maanrakennustyöt. Avustusta saa myös latauslaitteeseen, jos laitteet ovat avustusta hakevan yhteisön omistuksessa.

 

Kallioisen mukaan taloyhtiöissä on kovaa kiinnostusta latauspisteiden toteuttamiseen. Hänen mukaansa avustuksia on jaossa ainakin pari seuraavaa vuotta.

– Varsinaisia hakemuksia on tullut viiteen kaupunkiin. Lomake on ollut täytettävissä netissä vasta hetken aikaa. Tälle vuodelle avustuksiin on varattu valtion talousarviossa yhteensä 1,5 miljoonan euron määrärahat. Taloyhtiöissä päätöksenteko ottaa aikansa, ja vasta ensi vuoden aikana nähdään tämän kokonaisuuden edistyminen, ennakoi Kallioinen.

Asiakaspäällikkö Ilkka Mustonen Jyväskylän Energialta kertoo yhtiön tehneen lähinnä isännöitsijöiden tilauksista viitisenkymmentä selvitystä eri kohteissa.

– 80 prosentissa ennakoidaan tulevaa kehitystä. 60- ja 80-lukujen kiinteistöissä on enemmän ja kalliimpia muutostöitä. Uudiskohteista voin mainita Lutakon rakenteilla olevan korttelin. Itse uskon, että kaupunkiliikenteessä ensin yleistyvät lataushybridit, joissa omistaja hyödyntää arkiliikenteessä edulliset kilometrit sekä päästöttömän kaupunkiajon. Mökkitiellä voi sitten ottaa käyttöön bensan, sanoo Mustonen.

Avustuksesta huolimatta päätös latauspisteistä ei ole läpihuutojuttu parkkihalleissa tai taloyhtiöissä.

– Parkkihalleissa ja -alueilla on osakaspaikkoja ja yhtiön paikkoja. Osakaspaikoissa päätöksenteko on helppoa, jos verkon kapasiteetti riittää. Osakas maksaa kulut ja käyttämästään sähköstä, mutta sähköverkkoon tehtävät investoinnit tulee aina harkita tarkasti. Jokainen toteutuva investointi verkossa syö toisilta mahdollisuuksia. Verkon kapasiteetti on lopulta rajallinen, vaikka dynaaminen kuormituksenohjaus tuo liikkumavaraa, muistuttaa Mustonen.

Kysymyksiä asumisesta voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen uutiset@keskisuomalainen.fi

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 1 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .