Tampereella lastenvaunujen kanssa pääsee bussiin aina ilmaiseksi –  Jyväskylässä ei, ja kyse on rahasta

Tikkakoskelaisten Heidi Kurtin ja Tommi Toivaisen reilun viikon ikäinen tyttövauva nukkua pössöttää. Kunhan vauva vähän kasvaa, Kurtti aikoo lähteä lapsensa kanssa valloittamaan maailmaa. Perhetoiminta niin Tikkakoskella kuin Jyväskylässäkin houkuttelee tuoretta äitiä.

Heidi Kurtti onkin ollut hyvin hämmästynyt siitä, että lastenvaunujen kanssa pääsee ilmaiseksi Jyväskylän paikallisliikenteen busseihin vain kello 9–14.

– Jos Jyväskylä-käyntiin haluaa yhdistää syömisen ja vaikka kaupoissa käymisen, ei kotiin ehdi aina ennen kello kahta.

Kurttia huolestuttaa lastenvaunujen kanssa liikkuessa turvallisuus. Ilmaisen ajan ulkopuolella vaunut on jätettävä bussin keskiosaan ja toivottava, että ne eivät kaadu tai kukaan ei esimerkiksi horjahda tai vaikka oksenna vaunujen ja vauvan päälle sillä aikaa, kun käy maksamassa matkansa etuosassa.

– Ja eikös busseissa lue, että vaunuja ei saa jättää vartioimatta,Toivainen ihmettelee.

Tampereella ilmaista

Esimerkiksi Tampereella, Helsingissä ja Kuopiossa linja-autossa saa kellonajoista piittaamatta matkustaa lastenvaunujen kanssa ilmaiseksi ilman aikarajaa. Heidi Kurtti ei ymmärrä, miksei niin voisi olla myös Jyväskylässä.

– Jos Jyväskylän kaupungissa haluttaisiin tukea lapsiperheitä, minusta kantorepuissakin pitäisi saada kuljettaa lasta maksutta.

Vaikka perheessä on kaksi autoa, Kurtti toivoi, että toisen käytöstä olisi voitu äitiysloman ajaksi säästösyistä luopua. Nyt asiaa on harkittava uudestaan.

– Tai sitten joudun kysymään aina apua luotettavan näköiseltä kanssamatkustajalta.

Kyse on rahasta

Jyväskylän seudun joukkoliikenteen palvelupäällikkö Kari Ström kertoo, että lastenvaunuetuuden aikarajasta tulee tasaisesti palautetta. Asiakkaiden toive on, että aikarajoista luovuttaisiin. Asiasta keskustellaan seuraavan kerran Jyväskylän joukkoliikennejaoston iltakoulussa torstaina.

Aikarajoilla on Strömin mukaan pyritty ohjaavuuteen. Tavoitteessa onkin onnistuttu: kello 9–14 käyttö on lisääntynyt 236 prosenttia ja kaiken kaikkiaan lastenvaunujen kanssa tehtyjen matkojen määrä on kasvanut etuuden myötä 134 prosenttia.

Kyse on pitkälti rahasta.

– Menetämme tuloja noin 100 000 euroa vuodessa aikarajan sisällä matkustavista ja  jos etuus olisi voimassa ilman aikarajausta, niin saamatta jäänyt asiakastulo olisi 140 000 euroa, Ström toteaa.

– Jos etuus muutetaan ilman aikarajausta olevaksi, niin on syytä varautua lisäautoihin suosituimmilla linjoilla. Yhden auton lisäkustannus on 50–60 000 euroa kouluvuoden aikana ruuhka-aikoina ja mitä ilmeisimmin tarvitsisimme 5–10 lisäautoa.

Suosituimmat vuorot ovat numerot 25, 27 ja 12, jotka liikennöivät Palokasta, Heikkilästä ja Kangaslammelta keskustaan. Näillä linjoilla matkoja tehdään noin 2,5 miljoonaa vuodessa. Ruuhka-aikoina täyttyvillä reiteillä kuljettaja ei välttämättä voi ottaa kaikkia pysäkillä odottavia lastenvaunullisia matkustajia kyytiin.

Kari Ström painottaa, että turvallisuus autoissa on pitkälti kuljettajan vastuulla. Hänen tietoonsa ei ole tullut, että lastenvaunujen kanssa bussissa liikkuja olisi joutunut vaaratilanteeseen.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .