Tarjolla jopa 40 000 uutta työpaikkaa? SAK patistaa sijoittamaan Suomen markkinoimiseen

"Kunnat ja valtiot voivat sijoituksillaan kannustaa matkailualaa irtautumaan kahden sesongin mallista."

Palkansaajakeskusjärjestö SAK toivoo kunnilta ja valtiolta investointeja, jotka vauhdittavat työpaikkojen syntymistä matkailualalle. SAK:n mukaan matkailualalle voi eri selvitysten mukaan syntyä kahdeksan seuraavan vuoden aikana jopa 40 000 uutta työpaikkaa.

– Valtion ja kuntien kannattaa sijoittaa nyt Suomen markkinoimiseen ja matkailualan koulutukseen. Myös lentokenttien ja raja-asemien toimintojen sujuvuutta on kehitettävä, ehdottaa SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Jukka Kärnä.

Kärnän mukaan työpaikkoja luovat veroporkkanat. Hän sanoo, että esimerkiksi hiihtokeskukset hyötyvät, jos hallitus siirtää energiaintensiiviset ja kansainvälisesti kilpaillut palvelualat alempaan sähköveroluokkaan.

SAK katsoo, että kunnat ja valtiot voivat sijoituksillaan kannustaa matkailualaa irtautumaan kahden sesongin mallista. Järjestön mielestä koko kalenterivuoden hyödyntäminen parantaisi työntekijöiden pysyvyyttä alalla, jossa vuokra- ja pätkätyöt, raskaat työajat ja matalat palkat ovat yleisiä.

Matkailuala on kasvanut Suomessa viime vuosina kolme–neljä prosenttia vuosittain. Siihen liittyvän kulutuksen on ennakoitu lisääntyvän lähivuosina nykyisestä 13,4 miljardista 20 miljardiin euroon. Vientiin rinnastettavan matkailutulon odotetaan kasvavan 4,3 miljardista kahdeksaan miljardiin euroon. SAK:n Kärnä ennakoi, että matkailun tuomat verotulot kunnille ja valtiolle voivat nousta nykyisestä viidestä miljardista merkittävästi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.