Tasoristeys on yhä turmariski

Tasoristeysonnettomuuksien määrä on pysynyt lähes ennallaan, vaikka tasoristeyksiä on vähennetty valtion rataverkolta noin 50-100 vuosittain. Tällä hetkellä tasoristeyksiä on runsaat 3 100.

Tasoristeysonnettomuuksia on tällä vuosikymmenellä sattunut keskimäärin 35 vuodessa.

Useimmiten onnettomuus sattuu varoituslaitteettomissa tasoristeyksissä ja johtuu ajoneuvon kuljettajan havaintovirheestä. Tänä vuonna tasoristeysonnettomuuksissa on kuollut kuusi ihmistä. Viime vuonna kuolonuhreja oli kaksi. Myös vakavat loukkaantumiset ovat tänä vuonna lisääntyneet edellisestä.

Turvallisuuden kehittämisen kannalta tasoristeysten poistamisen ongelmana on ollut, että ei ole keskitytty poistamaan suuririskisiä tasoristeyksiä, vaan poistot on tehty lähinnä ratojen perusparannuksen yhteydessä.

- Tasoristeysten poistaminen ei automaattisesti paranna turvallisuutta. Radan parannustöiden yhteydessä tasoristeyksiä poistetaan systemaattisesti, mutta suurin osa niistä on metsän keskellä pikkuteiden risteyksissä ja sähköjohtojen ulottumattomissa, huomauttaa johtava asiantuntija Kirsi Pajunen liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Hänen mukaansa sellaisiin paikkoihin sähköisten laitteiden asentaminen tulisi kalliiksi, ja liikennemäärätkin ovat pieniä. Sillat ja alikulut ovat kaikkein kalleimpia. Halvimpia olisivat aurinkokennoilla toimivat led-varoitusvalot, joita on ryhdytty kokeilemaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.