Teknologia vapauttaa oppilaat luokkatyöskentelystä ja läksyistä

Teknologia vapauttaa oppilaat perinteisestä luokkatyöskentelystä ja kotiläksyistä. Samalla se ohjastaa oppilaat ottamaan itse vastuuta omista opinnoistaan.

Näin toteaa uudenlaisesta matematiikan opetuksesta väittelevä Lasse Eronen. Erosen tunneilla oppilaat työskentelevät ryhmissä ja saavat itse valita, mihin ongelmiin ja miten hakevat ratkaisuja.

–?Kun oppilaat valitsevat itse tekemisensä, he motivoituvat aivan eri tavalla kuin jos heidät olisi pakottanut tekemään tiettyä tehtävää, Eronen sanoo.

Uudet, vuonna 2016 voimaan tulevat opetussuunnitelmat korostavat oppilaskeskeistä opetusta. Oppilaalla tulee olla mahdollisuus valita nykyistä enemmän miten ja missä opiskelee.

Matematiikan opetuksen ja oppimisen professori Lenni Haapasalo Itä-Suomen yliopistosta näkee Erosen tutkimussuuntauksessa potentiaalia "uuden sukupolven Pisaksi".

–?Todellinen oppiminen ja kasvu tapahtuvat muualla kuin koulussa.