Terveellinen ruokavalio keski-iässä voi vähentää dementiariskiä

Ruokavalion rukkaaminen terveelliseksi viimeistään keski-iässä auttaa suojautumaan dementialta.

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan pehmeiden, tyydyttymättömien rasvojen käyttö ja 3-5 kahvikupillisen juominen päivässä näyttävät suojaavan dementialta.

Dementikkojen määrän on arvioitu jopa nelinkertaistuvan Suomessa seuraavan 50 vuoden aikana. Alzheimerin tauti on yleisin etenevistä muistisairauksista.

Ruokavalion yhteydestä dementiariskiin on ollut aiemmin vain vähän tietoa, ja tutkimustulokset ovat olleet ristiriitaisia. Terveystieteilijä Marjo Eskelinen on selvittänyt Itä-Suomen yliopiston väitöstutkimuksessaan, että terveellinen ruokavalio keski-iässä vähentää dementiariskiä. Terveellistä ruokaa ovat esimerkiksi kasvikset, marjat, hedelmät ja kala. Epäterveellisiä puolestaan ovat makkarat, makeiset ja sokerijuomat.

Monet muistisairauksien jo aiemmin tunnetuista ehkäisykeinoista ovat samoja kuin sydän- ja verisuonitautien ehkäisykeinot. Niitä ovat verenpaineen, painon ja kolesterolin pitäminen kurissa. Myös liikunnan puute ja kakkostyypin diabetes ovat dementian riskitekijöitä.