Tiesitkö tämän avantouinnista? – 4 vinkkiä parempaan pulahdukseen

Pakkaspäivän ilo voi olla pulahdus hyytävään veteen ja avantoon. Suomessa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on julkaissut yhdessä Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton, Suomen latu ry:n ja Opetusministeriön kanssa viralliset ohjeet lajiin.

Tukes muistuttaa, että avantouinnin vaikutukset ovat yksilöllisiä ja riippuvat avannossa käyntien määrästä, viipymisajasta ja saunomisesta.

Avantouinnin virkistävän vaikutuksen sanotaan perustuvan kylmän antamaan hormoniruiskeeseen. Kylmään pulahtamisen aiheuttama stressi vaikuttaa mielialaa sääteleviin aivojen välittäjäaineisiin.

Avantouinnin väitetään myös parantavan verenkiertoa ja kudosten aineenvaihduntaa sekä säännöllisesti uivilla laskevan verenpainetta. Lääkärin kanssa avantouintiharrastuksesta on syytä puhua, mikäli sairastaa sydän- tai verisuonisairauksia.

Avantouimari, muista nämä:

1. Lämmittele

Lihaksistoa tulisi lämmitellä ennen avantoon menoa. Kokeile vaikkapa sauvakävelyä tai hiihtoa!

2. Jäähdyttele

Saunasta ei pidä pulahtaa avantoon suin päin. Sama pätee myös avannosta noustessa. Saunan ja avannon välinen lämpötilaero aiheuttaa sydämelle kovan rasituksen ja verenpaineen vaihtelu voi aiheuttaa huimauksen tunnetta.

3. Vältä sukeltamista

 Sukeltaminen ja pään kasteleminen avannossa ei ole suositeltavaa. Pään kastelu lisää lämmönluovutusta, josta voi olla seurauksena alilämpöisyys.

4. Totuttele rauhassa

Avannossa kannattaa ensimmäisillä kerroilla vain kastautua. Tottumattomille kylmä vesi voi aiheuttaa normaalia ja vaaratonta hengityksen salpautumista. Kun keho sopeutuu kylmään, voi avannossaoloa vähitellen pidentää.

Lähde: Tukes.fi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tuomiojärvelle puuhataan uutta avantouintikeskusta