Tikkakosken testaaja: Nykyajan Mustat ratsastajat ajavat moottoritiellä kännissä kahtasataa poliisin ratsiaan

Tikkakoskelainen testaaja pelkää joutuvansa pussittamaan koiriensa sontia Kirri–Tikkakoski-moottorielle johtavan poikittaisväylän varrella.

Tikkakoskelainen testaaja seisoi Kuikantien varrella. Toisella puolella tietä on viitta, joka näyttää reitin Rajaniementielle ja Paussun rengasliikkeeseen.

Testaaja ei ollut kuitenkaan kiinnostunut renkaista, vaan katse on suuntautunut melkein suoraan itään, pitkin arviolta viidenkymmenen metrin levyistä avohakkuuta, joka jatkuu mitä lie kolme tai neljä kilometriä aina Nelostielle saakka.

– Tekevät sitten tien Paussulta suoraan uudelle moottoritielle, Puuppolan eritasoliittymään, testaaja mutisi koiralleen.

– Jos hajoaa Mäkisen Tommin Toyotasta rengas, pääsee uudenkarheaa kumia hakemaan pitkin pikitietä.

Vaan pitääkö sitä metsää kaataa äärestä laitaan, tehdä tie taivasta myöten? Eikö riittäisi kapeampikin?

Testaaja muisteli valokuvanneensa joskus kärpäsiä jotakuinkin keskellä uutta linjausta? Autionkankaantien jälkeisellä avauksella oli tullut käytyä koirienkin kanssa monesti lenkillä.

Tulleeko sinnekin tienvarteen joku kevyenliikenteen väylä, jota kulkiessa pitää pussittaa koirien sonnat, kun niitä ei voi enää jättää maastoon luontaisen metsänkasvun hyödyttämiseksi?

Samalla testaajan ajatus kiersi menneisyyteen, ajan taakse jääneisiin työmatkatesteihin. Menivät kaikki jollain lailla pieleen, vapaalla kädellä piirrettyjä viivoja yhdestä tyhmyydestä toiseen.

Tuosta hiihdin kaupunkiin parinkymmenen asteen pakkasessa, testaaja muistaa. Suksi ei luistanut, vaan pelkästään sauvat, kun porkista olivat piikit jääneet jollekin muulle reissulle.

Samanlaisella pakkasella piti yrittää lasten potkukelkalla töihin, mutta eihän siitäkään valmista tullut, kun joku mummo pyyhkäisi ohi jo ennen Puuppolan kylää.

Parhaiten on jäänyt mieleen Mattilan Jukan kanssa tehty toukokuinen melontaretki, joka alkoi Oskarinkadun päästä ja jatkui Autiojokea pitkin, Korttajärven, Alvajärven, Palokkajärven ja Tourujoen kautta aina Jyväsjärvelle saakka. Työpäivää oli jäljellä vielä parisenkymmentä minuuttia, kun työmatka ehätti työpaikalle saakka. Ei tullut tavaksi sekään hulluus.

Jotenkin alkoi testaajasta tuntua siinä vanhoja aikoja miettiessä, että suurten seikkailuiden aika voi olla ohitse. Samalla tavalla kuin J. R. R. Tolkienin sormuksen ritarit eivät enää vaella Gandalf Harmaan kanssa kohti Mordoria, alkavat testaajankin – Scandal Harhaan – taistelut omasta valtasormuksesta jäädä vähemmälle.

Tikkakosken ja kaupungin välinen erämaa katoaa lopullisesti, asvaltti kattaa metsät ja nykyajan Mustat ratsastajat, Nazgûlit, ajavat moottoritiellä kännissä kahtasataa poliisin ratsiaan, kolmen sekunnin pikku-uutiseksi verkkolehden vasempaan alanurkkaan. Vanha vaara muuttaa muotoaan, laimenee pelottavasta säälittäväksi, kutistuu tahattomaksi huumoriksi virtsanhajuisen juoppoputkan kylmänkovalle laverille.

Ei ihme, että haltiat lähtevät Kuolemattomille Maille, Valinoriin. Tai testaaja baariin...

Vaan kai se piti tämäkin tie kävellä läpi vaikka kilometrin parin päässä odottava Autiojoen ylitys arveluttikin. Kaverina testaajalla oli berninpaimenkoira Mysti. Senkin mukaan ottaminen mietitytti, kun ei oikein tiennyt, millaista rääseikköä metsäkoneet olivat jättäneet jälkeensä.

Olivathan ne – mutta olivat jättäneet renkaanjälkensäkin. Helppohan siinä oli kävellä, kun keskellä väylää eivät edes kengät kastuneet. Yksi pieni ketunlenkki piti tehdä rääseikkömontun kiertämiseksi, mutta aika nopea oli siirtymä Autionkankaantieltä ensimmäiselle pellolle ja linjauksen katkaisevalle Autiojoelle.

Testaaja ajatteli, että jokea ei kannata lähteä kahlaamaan, joten parasta olisi luovuttaa saman tien. Päätti kuitenkin kävellä pienen matkan joenvarren pusikkoa, josko sieltä löytyisi ylityspaikka. Ja löytyihän sieltä, kevytrakenteinen puusilta. Ei siitä rekalla ajaisi, mutta kyllä se miehen ja koiran kesti vallan hyvin.

Sillan jälkeen edessä avautuivat Puuppolan isot peltoaukeat. Punapäisiä keppejä olivat hankemiehet iskeneet pitkin peltoja. Ei siinä oikein vikaan voinut mennä – ei edes testaaja.

Pellot päättyivät pieneen ryteikköön, ja sen takana meni hiekkatie, jonka toisella puolella näkyi olevan talo. Testaaja ajatteli, että ei kai sitä kannata pidemmälle jatkaa, kun ei tiedä kuinka monta kilometriä Nelostielle on.

Ja eihän sitäkään tiedä, josko talon isäntä lasauttaisi haulikolla suolapanoksen oudon kulkumiehen persauksiin.

Kääntyivät sitten takaisin, koira ja isäntä. Vähän poltteli mielessä jatkaakin, kun olisi voinut soittaa eukon hakemaan Nelostieltä, jos ei jaksaisi kävellä takaisin. Mutta ei sentään – sillähän voivat olla jotkut eukkojen hommat kesken.

Illalla kartta näytti, että mitälie puolisen kilometriä jäi testi vajaaksi. Seuraavan päivän varmistus Nelostien puolelta kertoi samaa; olisihan sen saattanut kävellä, jos olisi usko riittänyt.

Mutta uskon asiat – ne ovat korkeemmas käres.

Rekat pois kylänraiteilta

Kirri–Tikkakoski-moottoritien rakentamisen yhteydessä parannetaan alueellisia liikenneyhteyksiä muutenkin. Yksi uusi väylä tulee Kirri–Uurainen-välillä olevasta Rajaniementien risteyksestä lähes suoraan Puuppolan uuteen eritasoliittymään.

– Tie rakennetaan, koska Kirri–Uurainen-välillä liikkuu aika paljon raskastakin liikennettä, sanoo Liikenneviraston Jarmo Niskanen, joka on Kirri-Tikkakoski-moottoritiehankkeen projektipäällikkö.

– Haluamme ohjata sen pois asutuksen keskeltä.

Muutos tuntuu erityisesti Puuppolassa, mutta osa liikenteestä kulkee nykyisin myös Tikkakosken taajaman läpi.

Alun perin uutta tietä kyseenalaistettiin ainakin kolmen-neljän miljoonan euron kustannusten takia.

– Ely ja Liikennevirasto olivat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että tällainen väylä poikittaisliikenteelle tarvitaan.

Uudelle tielle rakennetaan 3,5 metriä leveät kaistat sekä kunnon pientareet.

– Lisäksi koko matkalle tehdään erillinen kevyenliikenteen väylä.

Moottoritien rakentaminen alkaa maaliskuussa 2019 ja valmista pitäisi olla 2022.

– Ihan tarkkaan emme tiedä vielä, missä vaiheessa poikittaiset väylät rakennetaan. Todennäköisesti 2021–22, kun moottoritie on jo käytössä.

Uuden tien alle ei jää asuinrakennuksia, vaan lähinnä peltoa ja metsämaata.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .