Toimittaja: Rusi-uutinen ei syntynyt Supon vuodosta

Vuosituhannen alussa suuren julkisen porun nostattanut uutisointi professori Alpo Rusin vakoiluepäilystä on saanut uuden käänteen. Epäilystä Yleisradion tv-uutisille jutun tehnyt toimittaja Pekka Lehtinen kertoo Helsingin Sanomien mielipidesivulla nyt ensi kertaa, kuinka uutinen syntyi.

Lehtisen mukaan suojelupoliisia on virheellisesti syytetty tiedon vuotamisesta.

– Kuulin Alpo Rusiin mahdollisesti kohdistuvasta vakoilututkinnasta helsinkiläisessä kahvilassa. Kertoja (lähde) ei ollut suojelupoliisi eikä muu poliisi, Lehtinen kirjoittaa.

Suojelupoliisi aloitti vuonna 2002 esitutkinnan, jossa Rusia epäiltiin törkeästä vakoilusta entisen Itä-Saksan hyväksi. Epäily ei johtanut syytteeseen, mutta se vuoti julkisuuteen näkyvin seurauksin.

Rusi-uutisen lähdettä on spekuloitu laajasti julkisuudessa. Muun muassa Rusi itse on syyttänyt vuodosta suojelupoliisia. Lehtinen kirjoittaa haluavansa nyt tuoda uutisen syntytavan julki siksi, että esitys lähdesuojan heikentämisestä nojaa pitkälti Rusi-tapaukseen.