Treenaa kuin erikoissotilas – Jyväskyläläismiesten kirjan vinkeillä pääsee huippukuntoon

Erikoisjoukkojen sotilaalla on kunto, jolla selviää äärimmäisistäkin olosuhteista ja rasituksista. Tähän kuntoon valmentavassa opaskirjassa neuvotaan, että tärkeämpää kuin juosta pitkää lenkkiä tai hiihtää tuntikaupalla on harjoitella monipuolisesti ja kerätä kestävyyden ohella voimaa ja ketteryyttä.

Military Cross-Training – treenaa kuin erikoisjoukoissa -kirjan takana ovat entiset erikoisjoukkosotilaat Juuso Aho ja Vesapekka Larkkonen. Cross trainingin voi suomentaa kiertoharjoitteluksi tai eräänlaiseksi kuntopiiriksi.

Erikoisjoukkojen liikunta on useita lajeja yhdistävä lähestymistapa. Jyväskyläläinen Aho sai idean kirjan kokoamisesta, kun hän teki opinnäytetyönä Heikki Packalenin kanssa liikekuvaston Maanpuolustuskorkeakoululle.

– Työ tehtiin opetusmateriaaliksi, ja silloin minulle heräsi ajatus aiheen kokoamisesta kirjaksi. Omalla taustallani on liikunnanohjausta ja urheiluvalmennusta. Larkkonen on taustaltaan fysioterapeutti. Olemme molemmat käyneet laskuvarjojääkärikoulutuksen ja tapasimme erikoisjoukkokurssilla. Meillä molemmilla on kokemusta myös kansainvälisestä kriisinhallinnasta ja EU:n valmiusosastosta, kertoo Aho.

Cross training -harjoittelu on ollut leimallista armeijassa jo 1940-luvulta lähtien. Harjoittelulla kehitetään yhtä aikaa kestävyyttä, voimaa ja ketteryyttä.

Armeijassa harjoittelun tavoitteena on voimakas, kestävä, nopea, ketterä ja henkisesti vahva ihminen. Erikoisjoukkojen sotilas saattaa viettää välillä yli 200 päivää vuodesta reissussa, ja fyysiset suorituskykyvaatimukset ovat kovat. Myös treenaamista on sovellettava olosuhteiden mukaan.

– Kirjoitimme sellaisen teoksen, jonka itse olisimme tarvinneet jo hakeutuessamme laskuvarjojääkäreiksi, sanoo Larkkonen.

Tavoitteena kokonaisvaltainen hyvinvointi

Neuvot perustuvat huippu-urheiluvalmennuksesta, fysioterapiasta sekä erikoisjoukkojen toimintatavoista omaksuttuihin periaatteisiin. Opaskirja käsittelee liikuntaa ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Menestys on hyvinvoinnin sivutuote.

Mukana ovat harjoittelu, urheiluvammojen ehkäiseminen, palautumisen optimointi, vammoista kuntoutuminen, ravitsemus sekä henkiset ominaisuudet. Teos soveltuu erityisesti viranomaisammateissa työskenteleville, aktiivireserviläisille sekä joukkojen pääsykokeisiin valmistautuville, mutta se toimii oppaana kaikille hyvää kuntoa ja hyvinvointia tavoitteleville, toteaa Larkkonen.

Ohjeiden ohessa kirjoittajat kertovat kokemuksistaan kriisinhallinnasta Kosovossa, Afganistanissa ja EU:n valmiusosastosta.

– Sotilaan kannalta pirullisinta Afganistanin tilanteessa oli se, että ei voinut tietää, ketkä olivat vihollisia, ennen kuin he ottivat aseet esille ja ampuivat kohti, Aho sanoo.

Liikunnalle aikaa myös perhearjessa

Teoksen kirjoittajat liikkuvat säännöllisesti. Kummankin perhe-elämään on syntynyt aikaa sitovaa pientä jälkikasvua. Larkkonen järjestää itselleen tunnin verran liikuntaa kuudesti viikossa. Aholla on yrityksessään arkisin tunnin treeni, jossa hän ohjaajana tekee ryhmäläisten kanssa monipuolisen harjoitussarjan. Näin hän varmistaa, että liikkuu yrittäjän kiireidenkin keskellä.

Aho toimii urheilijoiden fysiikkavalmentajana, ja hän pyörittää omaa valmennuskeskusta Hämeenlinnassa. Larkkosella on asiantuntijayhteistyötä jyväskyläläisen valmennusyrityksen kanssa, ja hän työskentelee armeijan palveluksessa Tikkakoskella.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .