Tuhannet hakeneet apua työsuojeluviranomaisen uudesta puhelinpalvelusta

Yli puolet puheluista on koskenut työsuhteen ehtoja.

Työsuojeluviranomaisen valtakunnalliseen puhelinneuvontaan tuli seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana yli 15 000 soittoa. Alueelliset työsuojeluviranomaiset käynnistivät neuvonnan helmikuun alussa.

Aluehallintoviraston mukaan valtaosa soittajista oli työntekijöitä, mutta yhteydenottoja tuli myös työnantajilta. Yli puolet puheluista koski työsuhteen ehtoja, kuten työsuhteen päättämisen yksityiskohtia, palkkasaatava-asioita sekä työaikasäädöksiä. Puhelimeen on soitettu myös fyysisten työturvallisuusasioiden sekä kosteus-, home- ja sisäilmaongelmien takia. Rakennusalan tarkastajilta on tiedusteltu paljon vuodenvaihteessa muuttuneen asbestilainsäädännön yksityiskohdista. Joka kymmenes yhteydenotto on koskenut työsyrjintää, työssä esiintyvää häirintää ja muuta epäasiallista kohtelua sekä psykososiaalista kuormittumista.

Valtakunnallisella puhelinneuvonnalla halutaan tehostaa viranomaisten henkilöstöresurssien käyttöä ja taata tasalaatuinen neuvontapalvelu soittajille ympäri Suomen.

– Päivystystoiminnan hoitaminen yhteisvoimin on selvästi tehokkaampaa kuin viiden rinnakkaisen palvelun pyörittäminen. Viranomaisen edustajan tavoittaa nyt virka-aikana riippumatta siitä, mistä päin Suomea soittaa, kertoo puhelinneuvontaa koordinoiva ylitarkastaja Eerik Tarnaala Etelä-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelta.

Palvelusta saa ohjeita ja apua, ja sen kautta voi tehdä myös valvontapyyntöjä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.