Tuore Jyväskylän yliopiston tutkimus: Jo kerran viikossa tehty voimaharjoittelu hyödyttää ikääntyneitä

Tuoreen Jyväskylän yliopiston tutkimuksen mukaan jo kerran viikossa tehty voimaharjoittelu kuntosalilla on hyödyllistä yli 65-vuotiaiden terveydelle. Hyödyt näkyivät veriarvojen, lihasvoiman ja henkisen hyvinvoinnin paranemisena.

– Henkilöt, joiden verenpaine-, kolesteroli-, glukoosi- ja tulehdusarvot olivat korkealla, hyötyivät eniten yhdeksän kuukauden voimaharjoitteluohjelmastamme. Kaksi tai kolme kertaa viikossa harjoittelu ei lisännyt näitä hyötyjä, yliopistotutkija Simon Walker Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta kertoo yliopiston tiedotteessa.

Kansalliset ja kansainväliset suositukset opastavat harjoittamaan lihasvoimaa vähintään kaksi kertaa viikossa. Myös tässä tutkimuksessa lihaskasvu ja rasvan palaminen olivat tehokkaampia enemmän kuin kerran viikossa harjoitelleilla.

– Kerran viikossa suoritettu harjoittelu riitti kuitenkin hyvin iäkkäille ihmisille parantamaan päivittäisistä toiminnoista selviämistä. Kauppakassien kantoon, portaiden kävelyyn ja WC-pöntölle istumiseen tarvitaan lihasvoimaa, jota voimaharjoittelulla voidaan parantaa, Walker sanoo.

Tutkimuksessa oli mukana 106 65–75-ikäistä miestä ja naista. He harjoittelivat kuntosalilla 1–3 kertaa viikossa valvotuissa olosuhteissa. Harjoitteet sisälsivät liikkeitä koko vartalon lihaksille.

Tutkimusta on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .