Tv-veteraani ennustaa kaupallisten kanavien pudotuspeliä

Jorma Sairasen muistelmateos avaa näköalan tv-bisneksen sisäpiireihin.

Kaupallisten tv-kanavien määrä Suomessa vähenee tulevaisuudessa, sillä tappiollinen nykymeininki ei voi kauaa jatkua, ennustaa kaupallisen televisiotoiminnan veteraani Jorma Sairanen.

– Epäilemättä isot kanavat MTV3 ja Nelonen pitävät pintansa ihan hyvin viiden vuoden päästä, mutta eri asia on mitä tehdään esimerkiksi Subille, Avalle, Jimille ja Liville, Sairanen arvioi muistelmateoksensa julkaisutilaisuudessa.

Sairasen ja Kalle Kinnusen kirjoittama muistelmakirja Daddy Cool – Kolme vuosikymmentä televisiomaailman huipulla julkistettiin maanantaina Helsingissä.

Sairanen jäi eläkkeelle MTV Median ohjelmajohtajan tehtävästä vuonna 2014. Sairanen teki suurimman osan pitkästä urastaan MTV:ssä, mutta oli myös perustamassa tv-kanava Nelosta 1990-luvun lopulla.

Sairasen muistelmakirja valottaa suomalaisen televisiobisneksen käänteitä 1980-luvulta nykypäiviin, Miami Vicen, Ihmemiehen ja Bill Cosby Show'n vuosista Putoukseen ja Tanssii tähtien kanssa -menestykseen.

Liiketoiminnan kiemuroiden ohella Sairanen kertoo lennokkaasti lukuisista televisio- ja elokuvakuvioissa kohtaamistaan persoonallisuuksista Spede Pasasesta Renny Harliniin ja Jussi Parviaisesta Markus Seliniin.

USA:n jätit jyräävät

Sairasen mielestä suomalaisen television nykytilanne on kehno verrattuna viime vuosikymmenen "kultakauteen". Tv-ohjelmiston laatua on nakertanut vuodesta 2009 vaikuttanut talouskriisi, joka on pudottanut kaupallisten kanavien mainostuloja.

Samaan aikaan tv-kanavien tilannetta on Sairasen mukaan heikentänyt Discoveryn ja Foxin kaltaisten amerikkalaisten jättien tulo markkinoille. Ne eivät ole panostaneet kotimaiseen tuotantoon juuri lainkaan, mutta niiden markkinoille tulo on pudottanut mainosmyynnin hintatasoa, mikä puolestaan on syönyt muiden toimijoiden kotimaisen tuotannon budjetteja.

Sairanen vierittää vastuuta kehityksestä viranomaisille, jotka ovat myöntäneet avokätisesti toimilupia amerikkalaisjäteille. Hänen mielestään heikko tilanne näkyy erityisesti siinä, että kaupalliset kanavat eivät nykyisin juuri tuota laadukkaita draamasarjoja.

– Tuotantojen keskihintaa painetaan koko ajan alaspäin ja halpistuotantojen määrä kasvaa hirveällä vauhdilla, Sairanen kuvailee.

Julkista tukea draamasarjoille?

Sairasen mielestä on nurinkurista, että Suomessa elokuvien tuotantoa tuetaan julkisesti Luokkakokouksen kaltaisia kassamagneetteja myöten, mutta tv-sarjojen tuotannolle tukieuroja ei juuri heru.

Sairanen muistuttaa maailmanlaajuisesta trendistä, jonka myötä populaarikulttuurin fokus on yhä enemmän siirtynyt elokuvista esimerkiksi Netflixin ja HBO:n tuottamiin laadukkaisiin draamasarjoihin.

– Tässä pudotaan kuin eno veneestä, jos valtiovalta ei vähitellen ryhdy tukemaan draamasarjoja.