Työryhmä: Maahanmuuttajien oppivelvollisuus tarvittaessa pidemmäksi

Perusopetuksen loppuvuosina Suomeen tulleilla nuorilla koulutus saattaa jäädä hyvin puutteelliseksi heikon kielitaidon vuoksi. Maahanmuuttajien koulutusta ja työllistymistä pohtinut työryhmä esittää, että näiden nuorten oppivelvollisuutta pidennettäisiin 17 vuoteen.

Heille laadittaisiin oppimissuunnitelma, joka perustuisi heidän kielitaitonsa ja muiden taitojen kartoitukseen.

–  Peruskoulussa pitäisi seurata kielen oppimista, sanoo työryhmän puheenjohtaja Kirsi Heinivirta.

Työryhmä esittää raportissaan, että jokaisen oleskeluluvan saaneen tulee saada heti informaatiota eritasoisista suomen- tai ruotsinkielen opiskelumahdollisuuksista. Mahdollisuuksia kielenopiskeluun pitää olla monipuolisesti tarjolla.

Raportin ehdotukset ulottuvat varhaiskasvatuksesta peruskoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen kautta korkeakouluihin. Työryhmä jätti raporttinsa opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle (kok.) keskiviikkona.

–  Tässä painotetaan varhaiskasvatusta, koulutuspolkua ja työllistymistä, Grahn-Laasonen arvioi työryhmän raporttia.

Opettajat ovat raportin mukaan avainasemassa polulla, joka johtaa maahanmuuttajien työllistymiseen.

–  Kun puhutaan maahanmuuttajista, silloin puhutaan nuorista ihmisistä. Silloin koulutuksella on suuri merkitys, Heinivirta painottaa.

Opettajien suhteen opetusministeriön työryhmä ehdottaa muun muassa, että kulttuurinen moninaisuus kytkettäisiin osaksi opettajien peruskoulutusta. Täydennyskoulutusta pitäisi järjestää systemaattisemmin jo virassa oleville opettajille.

Varhaiskasvatuksessa painotettaisiin kielen omaksumista

Varhaiskasvatuksessa opettajille laadittaisiin koulutusohjelma, joka antaisi valmiuksia toimia suomen tai ruotsin opettajana. Grahn-Laasosen mukaan pieniä lapsia painotetaan, koska he oppivat kielen tehokkaimmin.

Työryhmä haluaa, että perheen kotoutumissuunnitelmaan liitettäisiin aina perheen alle kouluikäisten lasten varhaiskasvatuksen järjestäminen. Varhaiskasvatuksessa painotettaisiin kielen omaksumista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.